نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 420
سوى هيچ آب و غذايى نمىبرد به گمان اينكه همه آنها آلوده است، در هيچ مهمانى
شركت نمىكند، هيچ هديهاى را نمىپذيرد و بايد تنها خودش غذاى خويش را تهيه كند و
گاه در جهت مخالف قرار مىگيرد و فرقى ميان آلوده و غير آلوده، بيمار مسرى و غير
بيمار نمىگذارد.
بعضى از شارحان، اين مطلب را با موضوع عدالت در مسائل اخلاقى پيوند زده و گفتهاند:
هميشه فضايل اخلاقى حد وسط در ميان دو دسته از رذايل است:
شجاعت حد اعتدالى است كه در ميان صفت تهور (بىباكى) و جبن (ترس و بزدلى) قرار
گرفته است. عالم به سراغ حد وسط و جاهل يا در طرف افراط قرار مىگيرد و يا در جانب
تفريط و همچنين سخاوت حد اعتدال ميان بخل و اسراف است همانگونه كه قرآن مجيد خطاب
به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
« «وَلا تَجْعَلْ
يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَلا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ
مَلُوماً مَحْسُوراً»؛ هرگز دستت را بر گردنت
زنجير مكن (و ترك انفاق و بخشش منما) و بيش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار
گيرى و از كار فرو مانى». [1]
در مسائل مربوط به اعتقادات، گروهى از جاهلان درباره عظمت على عليه السلام
چنان افراط كردند كه قائل به الوهيت و خدايى او شده و گروه ديگر چنان كوتاه آمدند
كه در صف ناصبان قرار گرفتند و به يقين هر دو گروه گمراهند. خط صحيح همان پذيرش
ولايت به معناى امام مفترض الطاعه بودن است.
در خطبه 127 نيز اين مطلب به صورت شفاف و روشن آمده است: