بهترين شيعيان من گروه ميانهرو هستند، غلو كننده بايد به سوى آنان باز گردد و
كوتاهى كننده عقب افتاده بايد (شتاب كند و) به آنها ملحق شود». [1]
با دقت به جوامع بشرى مىبينيم كه غالب نابسامانىها بر سر افراط و تفريطهاست
كه زاييده جهل و نادانى است؛ گاه آنچنان در مسائل اقتصادى قائل به آزادى مىشوند
كه فرآيند آن نظام سرمايهدارى ظالم است و گاه چنان سلب آزادى مىكنند كه نتيجه آن
نظام كمونيسم و گرفتارىهاى آن است، مهم يافتن خط اعتدال و ثابت ماندن بر آن است.
در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم كه در روز قيامت حاكمى
(از حاكمان مسلمين) را مىآورند كه بيش از آنچه خداوند دستور داده عمل كرده،
خداوند به او مىگويد: بنده من چرا بيش از آنچه بايد تازيانه بزنى زدى؟ عرض
مىكند: من براى غضب تو غضبناك شدم. به او گفته مىشود: آيا سزاوار است غضب تو
شديدتر از غضب من باشد؟ سپس حاكم ديگرى را مىآورند كه كوتاهى كرده خداوند به او
مىفرمايد: چرا در برابر آنچه به تو امر كرده بودم كوتاهى كردى؟
عرض مىكند: پروردگارا من به او رحم كردم؟ به
او گفته مىشود: آيا رحمت تو از رحمت من وسيعتر است؟ سپس هر دو را به سوى دوزخ
مىبرند.[2]