خداوند هيچ نعمتى را برتر از عقل در ميان بندگانش تقسيم نكرده است. خواب عاقل
از شب زندهدارى جاهل (و عبادت شبانه او) برتر و روزه نگرفتنش از روزه (مستحبى)
جاهل برتر و توقفش از سفر جاهل (براى اطاعت پروردگار يا جهاد) مهمتر است و خداوند
هيچ پيامبرى را مبعوث نكرد مگر اينكه عقلش كامل شد و عقل او برتر از عقول تمام
امتش بود.
در نقطه مقابل عقل جهل و نادانى بدترين فقر و تنگدستى است، زيرا انسان جاهل و
نادان هم ثروتش را از دست مىدهد و هم آبرو و حيثيتش را و در يك كلمه دين و دنيايش
را تباه مىكند. [1]
البته منظور از عقل، همانگونه كه در روايات اسلامى آمده همان هوش و فراستى
است كه انسان را به خدا و اطاعت او نزديك مىكند و از زشتىها دور مىسازد. در
دنياى ديروز و امروز افراد ظاهراً عاقلى بودهاند كه سالها بر كشورهايى حكومت
كردهاند ولى بسيارى از آنها فاقد عقل به معنايى كه در بالا آمد بودهاند. هوش و
ذكاوت آنها نوعى شيطنت بوده است، همانگونه كه در
[1]. شرح نهجالبلاغه ابن ابىالحديد،
ج 18، ص 185 به بعد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 344