آنگاه امام عليه السلام در پايان اين سخن مىافزايد: «خداوند سبحان كسانى را
از بندگانش كه بخواهد (و لايق بداند)، به موجب صدق نيت و پاكى باطن داخل بهشت
مىكند»؛
. اشاره به اينكه خداوند به نيت خوب و اراده اعمال صالح به انسان پاداش
مىدهد، زيرا نيت و اراده، عملى است باطنى كه در بسيارى از روايات براى آن پاداش
ذكر شده است. سريره صالح و باطن نيكو نيز مولود اعمال صالحى است كه در گذشته انجام
داده و آن هم داراى پاداش نيك است. گاه كسانى هستند كه تصميم بر كارهاى نيك
گستردهاى دارند؛ ولى دستشان به جايى نمىرسد و يا در سايه خودسازى داراى سريره
صالحه شدهاند. خداوند به لطف و كرمش، اينگونه افراد را وارد بهشت مىكند. [2]
مرحوم سيّد رضى در ذيل اين كلام حكمتآميز (گويا نياز به توضيح ديده و با
عبارات شيوايى آن را شرح مىدهد و) مىگويد: «آنچه امام عليه السلام فرموده راست و
درست است؛ بيمارى اجر و پاداش ندارد، چرا كه از قبيل امورى است كه استحقاق عوض
دارد (نه اجر و ثواب) زيرا عوض و پاداش را انسان در مقابل كارهاى خداوند نسبت به
بندگانش مانند بيمارىها و مانند آن مستحق مىشود؛ اما اجر و ثواب، در مقابل فعل
بندگان است، بنابراين بين اين دو فرق است؛ فرقى كه امام با آن علم نافذ و نظريه
صائب خود به آن اشاره فرموده است»؛
(قالَ الرَّضىُ: وَأقُولُ: صَدَقَ
عليه السلام، إنَّ الْمَرَضَ لا أجْرَ فيهِ، لِأنَّهُ لَيْسَ مِنْ قَبيلِ ما
يُسْتَحِقُّ عَلَيْهِ الْعِوَضُ، لِأنَّ الْعِوَضَ يُسْتَحِقُّ عَلى ما كانَ في
مُقابِلَةٍ فِعْلِ اللَّهِ تَعالى بِالْعَبْدِ،