. در واقع كسانى كه به حق نمىرسند و در كفر مىمانند و غوطهور مىشوند داراى
اين ضعفها هستند.
منظور از «مراء» گفت و گو كردن در چيزى است كه شك و ترديد در آن وجود دارد و
به جايى نمىرسد در حالى كه «جدال» به معناى گفت و گو كردن توأم با برترىجويى بر
طرف مقابل است.
منظور از «هول» ترس و وحشت از روشن شدن حقايق و تصميمگيرى بر طبق آن است.
«تردد» اشاره به نوعى از وسواس است كه
به انسان اجازه نمىدهد حق را بشناسد و بر آن استوار بماند.
«استسلام» همان خودباختگى است كه هر
كس هر چه مىگويد، در برابر آن تسليم مىشود و به همين دليل نمىتواند حق را از
ميان آنها برگزيند و بر آن استوار بماند.
بدين ترتيب، امام عليه السلام سرچشمههاى شك را در چهار چيز خلاصه مىفرمايد:
عادت كردن به بحث و گفت و گوهاى بىحاصل و آميخته با لجاجت، ترس از جستجوگرى و
تحقيق، وسواس و دودلى، و تسليم شدن در برابر شبهات و در حالت انفعالى فرو رفتن.
آنگاه امام عليه السلام به شرح آثار هر كدام از اين صفات سوء چهارگانه
مىپردازد و مىفرمايد: «آنكس كه مراء و گفت و گوى بىحاصل را عادت خود قرار دهد
[1]. نسخه مرحوم سيّد رضى با بسيارى
از نسخ ديگر اين روايت كه در كافى، تحف العقول و خصال، بحارالانوار و تمام نهجالبلاغه
آمده است تفاوت دارد؛ در آن نسخهها «شك» به صورت يك امر مستقل ذكر نشده بلكه يكى
از پايهها و اركان كفر ذكر شده و آنگاه به ذكر شاخههاى آن پرداخته شده است در
حالى كه در نسخه مرحوم سيّد رضى، شك در مقابل كفر و ايمان قرار گرفته كه به نظر
مىرسد «اربع شعب» به معناى «اربع دعائم» بوده باشد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 215