خطرناكترين چيزى كه بر شما از آن بيمناكم دو چيز است: پيروى از هواى نفس و
آرزوهاى دور و دراز، زيرا پيروى از هوا انسان را از حق باز مىدارد و آرزوهاى دور
و دراز سبب فراموشى آخرت مىگردد» [1] نيز اشاره به همين است.
به عكس، تقوا و پرهيزگارى سبب روشنبينى و به مقتضاى «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»[2] موجب درك حقايق
مىشود.
آنگاه امام عليه السلام از پيامدهاى شقاق (دشمنى لجوجانه با حق) سخن مىگويد
و مىفرمايد: «آن كس كه به عناد و لجاج پردازد طرق رسيدن (به حق) براى او ناهموار
مىشود و كارها بر او سخت و پيچيده مىگردد و در تنگنايى كه خارج شدن از آن مشكل
است گرفتار خواهد شد»؛
. با توجه به اينكه «وَعُرَتْ» از ماده «وَعْر» به معناى زمين ناهموار و
سنگلاخ است و اينكه «اعْضَل» از ماده «عَضْل» به معناى مشكل شدن و ممنوع گشتن است
روشن مىشود كه اينگونه افراد در چه تنگناهايى قرار مىگيرند.
مىدانيم يكى از موانع شناخت همان حجاب خطرناك لجاجت و دشمنى با حق است.
اينگونه افراد در پيمودن راه خداشناسى يا معرفت پيغمبر صلى الله عليه و آله و
امام عليه السلام به كسى مىماند كه در سنگلاخ خطرناكى گرفتار شده و هرگز
نمىتواند خود را به مقصد برساند. لجاجت به او اجازه نمىدهد كه از پيشداورىهاى
غلط و تعصبهاى بىجا دست بردارد.
[1]. نهجالبلاغه، خطبه 42. همچنين
اين حديث در بحارالانوار، ج 67، ص 75، از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده
است.