آرى دقت در فهم، انسان را به ژرفاى علم و دانش مىرساند و آنكس كه به ژرفاى
علم و دانش برسد احكام الهى را به خوبى درك مىكند و هركس احكام خدا را دقيقاً
بداند هرگز گمراه نخواهد شد و كسانى كه در مقابل نابخردان حلم و بردبارى داشته
باشند و به گفته قرآن: « «لا يَجْرِمَنَّكُمْ
شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلَّا تَعْدِلُوا»؛ عداوت
نسبت به قومى شما را مانع از اجراى عدالت نشود» [2] از حق و عدالت دور نخواهد شد و چنين انسانى
قطعا محبوب القلوب مردم است.
در روايات اسلامى درباره اهميت حلم و بردبارى و نقش آن در پيروزى انسان در
زندگى روايات فراوانى وارد شده است از جمله در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و
آله آمده است كه فرمود:
نه در بردبارى او كاستى است و نه در انديشهاش سستى». [5]
[1]. با توجه به اينكه امام شاخههاى
عدالت را چهار امر شمرده و بعد آثار يك يك آنها را بيان فرموده روشن مىشود كه
عبارت مرحوم شريف رضى نيز سقط و حذفى دارد، چرا كه فقط اثر سه شاخه در آن بيان شده
و از يك شاخه ديگر خبرى نيست در كتاب تمام نهجالبلاغه به نقل از امالى شيخ طوسى و
تحف العقول اين جمله محذوف ذكر شده است و بعد از شرايع الحكم چنين آمده «وَمَنْ
عَرَفَ شَرَائِعَ الْحُكْمِ لَمْ يَضِلَّ» يعنى «كسى كه از سرچشمه احكام سيراب
گردد هرگز گمراه نمىشود».