شخص محتكر در
روز قيامت در حالى محشور مىشود كه در پيشانى او نوشته شده است: اى كافر جايگاه
خودت را در آتش دوزخ انتخاب كن». [3]
در اينكه
احتكار مخصوص مواد غذايى است يا همه احتياجات مردم را شامل مىشود، حكومت اسلامى
با محتكر چگونه برخورد كند و اموال احتكار شده را با چه شرايطى در اختيار تودههاى
مردم نيازمند گذارد گفتوگوهاى زيادى در فقه شده است كه اينجا محل شرح آن نيست.
همين قدر بايد دانست كه احتكار از بدترين مفاسد اقتصادى است كه اسلام از آن به شدت
نهى كرده و همانگونه كه در ادامه همين عهدنامه مىآيد براى محتكران مجازات قائل
شده است.
دومين دستورى
را كه امام به مالك اشتر در زمينه مسائل اقتصادى مىدهد اين است كه مىفرمايد:
«بايد معاملات با شرايط آسان صورت گيرد: با موازين عدل و نرخهايى كه نه به
فروشنده زيان رساند و نه به خريدار»؛