به ديگر سخن با توجّه به اينكه اشراف به معناى نظر كردن به چيزى از طرف بالا
است اين تعبير امام اشاره به اين دارد كه انسان طمعكار از اوج فضيلت به حضيض رذيلت
سقوط مىكند.
6. «كسى كه در فهم مطالب به اندك تحقيق اكتفا نكند و تا پايان پيش رود»؛
اشاره به اين كه قاضى بايد در فهم مسائل چنان با حوصله باشد كه تمام جوانب
مسأله را خواه در شبهات حكميه باشد يا شبهات موضوعيه و شرايط متخاصمين كه نزد او
به داورىها حضور مىيابند بررسى نمايد آنگاه حكم صادر كند.
7. «كسى كه در شبهات از همه محتاطتر باشد»؛
(وَأَوْقَفَهُمْ فِي الشُّبُهَاتِ).
مىدانيم- همانگونه كه در حديث معروف نبوى وارد شده- امور بر سه گونه است:
قسمتى حق بودن آن آشكار و قسمت ديگرى باطل بودن آن آشكار است