به يقين افراد لجوج هنگامى كه مرتكب خطايى شوند و متوجه گردند، به آسانى حاضر
نيستند مسير خود را تغيير داده و به سوى راه راست و صراط مستقيم باز گردند و همين
سبب مىشود داورىهاى آنها ظالمانه و غير واقعى باشد آن هم ظلمى از روى عمد كه غير
قابل بخشش است.
قرآن مجيد درباره گروهى از كافران مىفرمايد: « «وَلَوْ رَحِمْناهُمْ وَكَشَفْنا ما بِهِمْ مِنْ ضُرٍّ
لَّلَجُّوا في طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ»؛ اگر به
آنان رحم كنيم و ناراحتىها (و مشكلات) آنان را برطرف سازيم (نه تنها بيدار
نمىشوند بلكه) در طغيانشان لجاجت مىروزند و سرگردان مىشوند». [2]
بسيار مىشود كه لجاجت در فكر انسان چنان اثر مىگذارد كه باطل را حق مىبيند
و حق را باطل. اميرمؤمنان عليه السلام مىفرمايد:
«اللِّجاجُ يُفْسِدُ الرَّأْىَ؛
لجاجت فكر انسان را خراب مىكند». [3] در جاى ديگر مىفرمايد:
اين وصف در واقع چهره ديگرى از عدم لجاجت است و يا به تعبيرى ديگر نتيجه آن است.
انسانى كه لجوج نباشد هنگامى كه حق براى او روشن شود به راحتى به سوى حق باز
مىگردد و تمام آثار خطاى خود را اصلاح مىكند. به
[1]. «يَتَمادى» از ريشه «تمادى» و
از مادّه «مَدى» بر وزن «دوا» به معناى استمرار و ادامه و اصرار در انجام چيزى
است.
[5]. «لايَحْصَر» از ريشه «حصر» بر
وزن «نصر» به معناى به تنگنا افتادن است و بسيار مىشود كه آن را درفروماندن به
هنگام سخن گفتن اطلاق مىكنند و در عبارت بالا هر دو معنا ممكن است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 488