نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 403
مشكلات خود را كنار مىكشند و چنين مىپندارند كه حفظ كشور و ايثار و فداكارى
در راه آن بر عهده تودههاى مردم است؛ آنها قشر ممتازى هستند كه فقط بايد نظارت
كنند و نظر دهند.
در سومين صفت مىفرمايد: «آنها در برابر انصاف (و رعايت حقوق مساوى بين
شهروندان) از همه ناخشنودترند»؛
(وَأَكْرَهَ لِلْإِنْصَافِ)
، زيرا خود را قشر ممتازى مىدانند كه نبايد با ديگران در هيچ برنامهاى در يك
صف قرار گيرند.
در چهارمين وصف مىافزايد: «و به هنگام درخواست (چيزى از حكومت) از همه اصرار
كنندهترند»؛
، زيرا خود را طلبكار مىدانند و اضافه بر اين به زمامداران نزديكند و
مىتوانند خواسته خود را مكرر در مكرر عنوان كنند. به خلاف تودههاى مردم كه
خواستههاى خود را با اصرار بسيار كمترى همراه مىسازند و اصولا دسترسى چندانى به
حاكمان ندارند.
در پنجمين و ششمين وصف مىفرمايد: «و در برابر عطا و بخشش كمسپاسترند و به
هنگام منع (از خواستههايشان) ديرتر پذيراى عذر مىشوند»؛
، چرا كه عطا و بخشش را خدمتى از ناحيه حاكم نمىبينند، بلكه اداى دين
مىشمرند و در برابر اداى دين نيازى به سپاسگزارى نمىبينند. آنها غالباً چنين
مىپندارند كه اگر حمايت و نظارتشان بر امر حكومت نباشد، حكومت نمىتواند به حيات
خود ادامه دهد، بنابراين آنها حق حيات بر حكومت دارند و هرچه به آنها داده شود كم
است.
نيز به همين دليل اگر خواستههاى آنها تأمين نشود كمتر حاضرند عذرى را بپذيرند
و تمام عذرها را در اين زمينه ناموجه مىبينند و گاه عذر بدتر از گناه.
در هفتمين و آخرين ويژگى مىفرمايد: «و به هنگام رويارويى با مشكلاتِ
[1]. «إلحاف» از ريشه «لحف» بر وزن
«حرف» در اصل به معناى پوشاندن و ملافه كشيدن آمده سپس به معناىاصرار و پافشارى
در چيزى بهكار رفته است؛ گويا به قدرى اصرار مىكند كه تمام وجود طرف را
مىپوشاند.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 403