، زيرا آنها در ناز و نعمت پرورش يافته و كمتر با مشكلات روبهرو بوده و هرگز
ورزيده و آبديده نشدهاند بر عكس تودههاى زحمتكش جامعه كه در لابهلاى مشكلات
پرورش مىيابند و در كوره حوادث قرار مىگيرند و همچون فولادى آبديده محكم
مىشوند.
به راستى ترسيمى از اين بهتر و گوياتر و شفافتر درباره اين گروهِ اندك از
خودراضى و خودبرتربين پيدا نمىشود و مىدانيم تمام اين صفات ناشى از توهماتى است
كه درباره امتيازات ذاتى خود و نياز حكومت به آنها و برترى بر تودههاى مردم
دارند. اين اوهام و خيالات، آنها را به اين مسيرهاى نادرست مىكشاند.
اما ويژگىهاى تودههاى زحمتكش جامعه و به تعبير امام عليه السلام عامه در سه
چيز خلاصه شده است؛ مىفرمايد: «و (بدان) ستون دين و شكل دهنده جمعيت مسلمانان و
نيروى دفاعى در برابر دشمنان، تنها توده ملت هستند، بنابراين گوش بهسوى آنها فرا
ده و توجّه به آنها داشته باش»؛
چه تعبيرات زنده و پرمعنايى. به يقين اگر حمايت عامه مردم نباشد اصول و فروع
دين به فراموشى سپرده مىشود و جامعه مسلمانان از هم گسسته مىگردد و در برابر
هجوم دشمنان، مدافعى نخواهد بود. به همين دليل، حكومت
[1]. «مُلِمّات» از ريشه «لَمّ» بر
وزن «غم» به معناى جمع كردن گرفته شده سپس واژه ملمات به حوادث شديدو ناراحت كننده
اطلاق شده گويى اينگونه حوادث تمام فكر انسان را جمع كرده و متوجه به خود
مىسازد.
[2]. «جِماع» در اصل مصدر است و در
اينگونه موارد به معناى وصفى به كار مىرود يعنى جامع بودن و جمعكردن.
[3]. «صِغْو» به معناى گرايش به چيزى
داشتن است. «صَغو» به فتح و كسر صاد به گفته جمعى از محقّقان به يك معنا آمده است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 404