نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 352
ما عقيده داريم اسلام براى هر زمان و هر مكان تا پايان دنياست. به يقين پيغمبر
اكرم صلى الله عليه و آله با نظر وسيعش همه مسلمانان جهان را در تمام اعصار و قرون
مىديده و مىدانسته است كه اگر همه را مقيد به نماز در پنج وقت معين كنند كار بر
امّت مشكل مىشود و گروهى تارك الصلاة خواهند شد، لذا از طرف خداوند مأموريت پيدا
كرد بر امّت خود منّت نهد و كار را وسعت بخشد.
قابل توجّه اينكه فخر رازى در تفسير آيه «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ
اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً»[1] با صراحت
مىگويد: آنچه در اين آيه آمده است براى نماز سه وقت بيان كرده: وقت زوال، وقت
اوّل مغرب و وقت فجر و اين اقتضا مىكند كه زوال وقت ظهر و عصر باشد، بنابراين وقت
مشترك بين دو نماز مىشود و اوّل مغرب وقت نماز مغرب و عشا باشد و وقت مشترك بين اين
دو نماز گردد و لازمه آن جواز جمع ميان ظهر و عصر و ميان مغرب و عشاست.
فخر رازى تفسير آيه را به خوبى بيان مىكند؛ ولى بعد مىگويد: چون دليل داريم
جمع ميان دو نماز بدون عذر و بدون سفر جايز نيست، بنابراين آيه را محدود به حال
عذر مىكنيم. [2] اين را
مىگويند اجتهاد در مقابل نص.
البته همانگونه كه در آغاز اين بحث گفتيم رعايت وقت فضيلت و جدا ساختن نمازها
در اين اوقات سنّت است و اولى، هرچند جمع ميان اين دو نيز رخصت است و به همين دليل
امام عليه السلام اوقات نمازهاى پنجگانه را بهصورت جداگانه از يكديگر بيان فرموده
است.