نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 351
مسافر نبود ظهر و عصر را با هم خواند و همچنين مغرب (و عشا را) كسى از ابن عمر
پرسيد: فكر مىكنى چرا پيامبر اين كار را كرد؟ در پاسخ گفت: براى اينكه اگر كسى از
امت ميان اين دو جمع كند به زحمت نيفتد (و مورد ايراد واقع نشود)». [1]
4. عبداللَّه مسعود نقل مىكند:
«جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ بَينَ
الأولى وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشاءِ فَقيلَ لَهُ صلى الله عليه و آله
فَقالَ: صَنَعْتُهُ لِأنْ لا تَكُونَ أمَّتي فِي حَرَجٍ؛
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله ميان نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا را جمع
كرد كسى از علت آن از حضرت سؤال كرد فرمود: من اين كار را كردم كه امّت من در زحمت
نباشد». [2]
رسول خدا در مدينه ميان دو نماز بدون ترس (از دشمن) جمع كرد». [3]
البته همانگونه كه گفتيم روايات، بيش از اينهاست و عصاره همه اين است كه
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در بعضى از مواضع نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا
را با هم مىخواند در حالى كه مشكل خاصى مانند باران يا سفر يا ترس از دشمن وجود
نداشت و هدف آن حضرت توسعه بر امت و رفع عسر و حرج بود. آيا با اين حال سزاوار است
بعضى اشكالتراشى كنند و بگويند اينها مربوط به موارد اضطرارى بوده است؟ چرا چشم
خود را به روى حقايق ببنيديم و پيشداورىهاى خود را بر گفتار صريح رسول خدا صلى
الله عليه و آله مقدم بشمريم و كار را بر امّت مشكل كنيم؟ آنجا كه خدا و رسولش
بخشيدهاند چرا متعصبان امّت نمىبخشند؟ چرا نمىخواهند جوانان مسلمان در هر حال و
در همه جا در داخل كشورهاى اسلامى و خارج آن در دانشگاهها و ادارات و كارخانهها
و بازارها به مهمترين وظيفه اسلامى؛ يعنى نمازهاى يوميّه عمل كنند؟