اشاره به
اينكه اين افراد كه براى ايجاد مفسده و اختلاف در ميان مسلمانان به تلاش و كوشش بر
مىخيزند و همچنين فرمانده اصلى آنها هيچ كدام سودى نخواهند برد و شر و فساد دامن
آنها را نيز خواهد گرفت.
سپس قثم بن
عباس را مخاطب ساخته مىفرمايد: «حال كه چنين است براى حفظ آنچه در دست دارى قيام
كن، قيام شخصى دور انديش و محكم و نيرومند، قيام شخصى خير خواه و عاقل كه از سلطان
خويش پيروى مىكند و مطيعِ فرمان امام خويش است»؛
بدين وسيله
امام عليه السلام اراده او را تقويت مىكند و براى انجام وظيفه در مقابل توطئه
معاويه و خراب كاران شام آماده مىسازد و در ضمن بر نظارت خود نسبت به اعمال وى
تأكيد مىورزد.
امام عليه
السلام در اين بيان كوتاه و پر معنا شرايط فرماندارى موفق را بيان كرده است:
دورانديش
بودن، محكم در برابر حوادث ايستادن، خيرخواه مردم و پيشوا و امام بودن، و چشم و
گوش بر امر و فرمان داشتن. به يقين اگر اين شرايط در هر مدير و فرماندهاى جمع شود
در كار خود موفق خواهد بود و توطئههاى دشمن را در هم خواهد شكست.
آنگاه در
پايان اين نامه هشدار ديگرى به او مىدهد و مىفرمايد: «از انجام عملى كه ناگزير
شوى در برابر آن عذرخواهى كنى بپرهيز. و هرگز به هنگام اقبال نعمت مغرور وسرمست
مباش و نه در شدايد و مشكلات سست وترسو. والسلام»؛
[2]. «الصليب» از ريشه «صلب» بر وزن «صبح» به
معناى شدت يافتن و هر شىء شديد و محكم است و صليب رابدين جهت «صليب» مىگويند كه
از چوبهاى محكم براى دار زدن در آن استفاده مىشود.
[3]. «اللبيب» يعنى صاحب عقل و خرد از ريشه
«لُبّ» به معناى مغز گرفته شده است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 31