نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 298
شارحان نهجالبلاغه غالباً اين جمله را اشاره به طلحه و زبير و پيروانشان كه
براى رسيدن به خلافت آتش جنگ جمل را روشن كردند مىدانند. آنها همپيمان شده بودند
كه از پاى ننشينند تا حكومت بصره را به دست آورند و در صورت توانايى گسترش دهند؛
ولى همگى ناكام و سردمداران كشته شدند و بقيه شكست سختى خوردند و عايشه كه از
رهبران اصلى اين جنگ بود مورد عفو امام عليه السلام واقع شد و شرمسار به مدينه
بازگشت و به اين ترتيب جمله
«فَأَكْذَبَهُمْ؛
خداوند آنها را تكذيب كرد و دروغشان را ظاهر ساخت» انجام گرفت.
آنگاه امام عليه السلام در چهارمين نكته خود به معاويه هشدار مىدهد كه به
ياد روز قيامت باشد و از عواقب كار خويش در آن روز نگران گردد، مىفرمايد: «از آن
روزى برحذر باش كه افرادى كه كارهاى پسنديده انجام دادهاند، شادند و كسانى كه
زمام خويش را به دست شيطان سپردند و آن را باز پس نگرفتهاند سخت پشيمانند»؛
آرى در آن روز نيكان شاد و مسرورند و در عين حال تأسف مىخورند كه چرا بيشتر و
بهتر عمل نكردند و بَدان بهسبب سيئات اعمال و كيفرهايى كه با چشم مىبينند سخت
نادم مىشوند.
قرآن مجيد روز قيامت را «يَوْمُ الْحَسْرَة» شمرده است آنجا كه مىفرمايد:
[1]. «يَغْتَبِطُ» از ريشه «غِبْطه»
به معناى شادى و سرور است و گاه به معناى حسد نيز بهكار رفته (اما نه حسد
بهمعناى آرزوى سلب نعمت از ديگرى، بلكه به معناى رسيدن به نعمتهايى است كه نصيب
ديگران شده).
[2]. «أَحْمَدَ» از ريشه «حَمْد» در
اينجا به معناى شايسته ستايش يافتن است.
[3]. «أمْكَنَ» از ريشه «امكان» در
اينجا به معناى آسان كردن و وسايل كارى را فراهم نمودن است كه نتيجه آن سلطه بر
چيز يا شخصى مىشود.
[4]. «قِياد» به معناى افسار است و از
ريشه «قِيادَة» به معناى رهبرى كردن گرفته شده است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 298