سه چيز است كه خداوند روز قيامت مؤمن را بر آن محاسبه نمىكند: غذايى كه آن را
مىخورد و لباسى كه مىپوشد و همسر صالحى كه او را كمك مىكند و از آلودگى به گناه
حفظ مىنمايد». [2]
از اين روايت معلوم مىشود كه استفاده از اين مواهب منافاتى با زهد ندارد و
همچنين آيات و روايات ديگر كه ذكر همه آنها در خور كتابى مستقل است.
اما در برابر اينها، در رواياتى مىخوانيم كه توصيه به ترك لذات دنيا شده و
ترك استفاده مشروع از مواهب گسترده الهى نيز نيكو شمرده شده است. از جمله:
در حديث معروفى مىخوانيم كه على عليه السلام در شب شهادت خود بعد از آنكه به
نان و نمك افطار كرد و از آنچه غير از آن در سفره بود صرف نظر فرمود، خطاب به
دخترش چنين گفت:
دخترم هيچكس نيست كه از طعام خوب و نوشيدنى گوارا و لباس نيكو استفاده كند
مگر اينكه روز قيامت در پيشگاه خداوند عزّوجلّ مدت زيادى براى حساب بايد بايستد». [3]
در حديث ديگرى كه در كنز العمال از اميرمؤمنان على عليه السلام نقل شده، آمده