نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 242
«عبر» از مادّه «عبرت» از ريشه «عبور»
گرفته شده، به همين دليل هنگامى كه انسان حادثهاى را مىبيند و از آن عبور كرده و
مصداقهاى ديگرى را در نظر مىگيرد به آن عبرت گفته مىشود و قرآن مجيد پر است از
تواريخ انبيا و اقوام پيشين كه به عنوان درس عبرت بيان شده و جاى جاى آنها آموزنده
و پر معنى است.
«امثال» مىتواند اشاره به مثلهايى
باشد كه در قرآن مجيد آمده و آن نيز فراوان است، مانند: «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً
طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ»، آيا نديدى
چگونه خداوند مثالى براى سخن پاك گفته است و آن را تشبيه به درخت پاك و پاكيزهاى
مىكند (كه پر بار و پر ثمر است)»؟ [1] و مىتواند اشاره به افراد و اشخاصى بوده باشد كه شرح حال
آنها به عنوان يك مثال و يك الگو در قرآن آمده، مانند: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ
فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ
نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»، خداوند مثلى براى مؤمنان زده، به همسر فرعون در آن هنگام
كه گفت: پروردگارا خانهاى براى من نزد خودت در بهشت بساز و مرا از فرعون و عمل او
نجات ده و مرا از قوم ظالم، رهايى بخش». [2] 6- «و مطلق و مقيّد آن را روشن ساخته است» (و مرسله و محدوده).
«مطلق» احكامى است كه بدون قيد و شرط
بيان شده، مانند: «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ»، خداوند خريد و فروش را حلال كرده» [3] و «مقيّد» حكمى است كه با قيد و شرطى بيان
شده، مانند: «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ»، تجارتى كه از روى رضايت شما بوده باشد». [4] روشن است كه
جمع ميان مطلق و مقيّد ايجاب مىكند كه مطلق را به وسيله مقيّد، تقييد كنيم و در
مثال بالا تنها معاملهاى را صحيح بدانيم كه مورد تراضى