نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 241
نباشد، گناهى بر او نيست (و مىتواند براى حفظ جان خود از گوشتهاى حرام
بخورد)». [1] «عزائم»
احكامى است كه هيچ گونه استثنايى در آن نيست، مانند: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً»، خدا را پرستش كنيد و هيچ چيز را شريك خدا قرار ندهيد». [2] 4- «و خاصّ و
عام آن را توضيح داده است» (و خاصّه و
عامّه).
«خاص» احكامى است كه همه مسلمين را
شامل نمىشود مانند حكم حج كه مخصوص افراد مستطيع است «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ
اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا»[3] و «عام» مانند دستور نماز است كه همه را شامل مىگردد: «وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ».
اين احتمال نيز داده شده كه منظور از خاص، آياتى است كه ظاهر آن عموميّت دارد
ولى منظور از آن، مورد خاصّى است، مانند آيه ولايت: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ
آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ
راكِعُونَ»، سرپرست و ولىّ شما تنها خداست و پيامبر او و
آنها كه ايمان آوردهاند همانها كه نماز را بر پا مىدارند و در حال ركوع زكات
مىدهند». [4] و
مىدانيم كه اين آيه، تنها يك مصداق بيشتر نداشت و آن امير مؤمنان على (ع) بود.
ولى عام، آياتى است كه عموميّت دارد و همگان را شامل مىشود مانند:
«السَّارِقُ وَ
السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما»، دست
مرد و زن دزد را ببريد»! [5] 5- «و پندها و مثلهايش را تبيين كرده است» (و عبره و امثاله).