نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 243
طرفين باشد. و نيز مطلق مىتواند اشاره به احكامى باشد كه بدون قيد و شرط آمده
و مقيّد احكام ديگرى كه با قيد و شرط آمده، مانند كفّاره قسم كه در آن آمده است: «أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ»، يا آزاد كردن يك برده» [1] در حالى كه در باره كفّاره قتل خطا مىخوانيم: «فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ»، آزاد كردن يك بنده با ايمان». [2] 7- و نيز «محكم و متشابه آن را معيّن فرموده» (و محكمه و متشابهه).
«محكم» اشاره به آياتى است كه دلالت
آن كاملا روشن است مانند: «قُلْ هُوَ
اللَّهُ أَحَدٌ»، بگو اوست خداى يكتا» و متشابه، آياتى است كه
در ابتداى نظر نوعى ابهام و پيچيدگى دارد هر چند به كمك آيات ديگر قرآن تبيين
مىشود، مانند: «إِلى رَبِّها ناظِرَةٌ»، چشمها در آن روز به پروردگارش مىنگرد» [3] كه در پرتو
آياتى كه مىگويند خداوند مكان و جهت و جسم ندارد و ديده نمىشود ابهام ظاهرى آن
بر طرف مىگردد، مانند: «لا تُدْرِكُهُ
الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ»، چشمها
او را درك نمىكند و او چشمها را ادراك مىنمايد». [4] 8- ويژگى ديگر اين كه: «مجملات قرآن با بيان
رسول اللّه تفسير شده و غوامض آن با سخنانش تبيين گشته است» (مفسّرا مجمله و مبيّنا غوامضه).
«مجمل» مانند آياتى است كه دستور به
نماز مىدهد و ركعات و اركان آن را تفسير نمىكند امّا پيامبر اكرم (ص) آنها را
شرح مىدهد و «غوامض» مانند حروف مقطعه قرآن است كه در احاديث اسلامى تبيين شده
است.
فرق ميان غوامض و متشابهات شايد در اين باشد كه متشابهات داراى معنى و مفاهيمى
در ابتداى نظر مىباشد ولى غوامض، تعبيراتى است كه در بدو نظر كاملا مبهم است مانند
مثالى كه در بالا ذكر شد.