نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 226
است از آن كسى كه بر خدا دروغ ببندد و سخن راست را هنگامى كه به سراغ او آمده
تكذيب كند» (فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى
اللَّهِ وَ كَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ).
افراد بى ايمان و مشرك بسيار دروغ بر خدا مىبستند، گاه فرشتگان را دختران او
مىخواندند، گاه عيسى را پسر او مىگفتند، گاه بتها را شفيعان درگاه او
مىدانستند، و گاه احكام دروغينى در زمينه حلال و حرام جعل مىكردند و به او نسبت
مىدادند، و مانند اينها.
و اما سخن صدقى كه به سراغ آنها آمد و تكذيب كردند همان وحى آسمانى قرآن مجيد
بود.
و در پايان آيه در يك جمله كوتاه كيفر اين گونه افراد را چنين بيان مىكند:
«آيا در جهنم جايگاهى براى كافران نيست»؟! (أَ
لَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْكافِرِينَ).
هنگامى كه نام «جهنم» برده مىشود بقيه عذابهاى دردناك نيز در آن خلاصه شده
است.
(آيه 33)- در باره گروه دوم نيز دو
توصيف ذكر كرده، مىفرمايد: «اما كسى كه سخن راست بياورد، و كسى كه آن را تصديق
كند آنان پرهيزكارانند» (وَ الَّذِي جاءَ
بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ).
به اين ترتيب سخن از كسانى است كه هم آورنده صدقند و هم عمل كننده به آن، سخن
از آنهاست كه مكتب وحى و سخن حق پروردگار را در عالم نشر داده، و خود به آن مؤمن
هستند و عمل مىكنند، اعم از پيامبران و امامان معصوم و تبيين كنندگان مكتب آنها.
(آيه 34)- در اين آيه سه پاداش بزرگ
براى اين گروه بيان مىدارد: نخست مىفرمايد: «آنچه بخواهند نزد پروردگارشان براى
آنان موجود است و اين است جزاى نيكوكاران»
(لَهُمْ ما يَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِكَ جَزاءُ الْمُحْسِنِينَ).
گستردگى مفهوم اين آيه به قدرى است كه تمام مواهب معنوى و نعمتهاى مادى را
شامل مىشود، آنچه در تصور و وهم ما بگنجد يا نگنجد؟
(آيه 35)- دومين و سومين پاداش آنان
را به اين صورت بيان مىكند: «تا
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 226