نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 227
خداوند بدترين اعمالى را كه انجام دادهاند (در سايه ايمان و صداقت آنها)
بيامرزد و آنها را به بهترين اعمال كه انجام مىدادند پاداش دهد» (لِيُكَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي عَمِلُوا
وَ يَجْزِيَهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ الَّذِي كانُوا يَعْمَلُونَ).
چه تعبير جالبى! از يكسو اين تقاضا را دارند كه بدترين اعمالشان در سايه لطف
الهى پوشانده شود، و با آب توبه اين لكهها از دامانشان پاك گردد، و از سوى ديگر
تقاضايشان اين است كه خداوند بهترين اعمالشان را معيار پاداش قرار دهد و همه اعمال
آنها را به حساب آن بپذيرد! و خداوند نيز با تعبيرى كه در اين آيات بيان فرموده
درخواست آنان را پذيرفته است، بدترين را مىبخشد، و بهترين را معيار پاداش قرار
مىدهد.
(آيه 36-
شأن نزول:
نقل كردهاند كه: بت پرستان مكه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله را از خشم و غضب
بتها بر حذر مىداشتند، و مىگفتند: از آنها بدگوئى مكن، و بر خلاف آنها اقدام
منما كه تو را ديوانه مىكنند و آزار مىرسانند! (آيه نازل شد و به آنها پاسخ
گفت).
تفسير:
«خدا» كافى است! به دنبال تهديدهائى
كه خداوند در آيات گذشته نسبت به مشركان بيان فرمود، و وعدههائى كه به پيامبرش
داده است در اين آيه سخن از تهديدهاى كفار به ميان مىآورد و مىگويد: «آيا خداوند
براى (نجات و دفاع از) بندهاش (در برابر دشمنان) كافى نيست؟ اما آنها تو را از
غير او مىترسانند» (أَ لَيْسَ اللَّهُ
بِكافٍ عَبْدَهُ وَ يُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ).
خداوندى كه قدرتش برتر از همه قدرتهاست و از نيازها و مشكلات بندگانش به خوبى
آگاه است و نسبت به آنها نهايت لطف و مرحمت را دارد چگونه ممكن است بندگان با
ايمانش را در برابر طوفان حوادث و موج عداوت دشمنان تنها بگذارد؟ هنگامى كه او
پشتيبان بندهاش باشد،
اگر تيغ عالم بجنبد ز جاى
نبرد رگى چون نخواهد خداى!
و هنگامى كه بخواهد كسى را يارى كند،
هزار دشمنم ار مىكنند قصد هلاك
گرم تو دوستى از دشمنان ندارم باك
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 227