نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 225
و تناقضها غوطهورند، هر روز دل به معبودى مىبندند، اما موحدان دل در گرو عشق
خدا دارند، از تمام عالم او را برگزيدهاند.
و در پايان آيه مىافزايد: «حمد مخصوص خداست» (الْحَمْدُ لِلَّهِ).
«ولى بيشتر آنان نمىدانند» (بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ). و با وجود اين دلائل روشن به خاطر حبّ دنيا و شهوات سركش به حقيقت راه
نمىبرند.
(آيه 30)- به دنبال بحثى كه در آيات
گذشته پيرامون توحيد و شرك بود در اين آيه سخن از نتايج توحيد و شرك در صحنه قيامت
مىگويد.
نخست از مسأله «مرگ» كه دروازه قيامت است شروع مىكند، و عموميت قانون مرگ را
نسبت به همه انسانها روشن ساخته، مىگويد: «تو مىميرى، و آنها نيز خواهند مرد»! (إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ).
آرى «مرگ» از مسائلى است كه همه انسانها در آن يكسانند.
بعضى از مفسران گفتهاند: دشمنان پيامبر صلّى اللّه عليه و اله انتظار مرگ او
را مىكشيدند و خوشحال بودند كه سر انجام او خواهد مرد! قرآن در اين آيه به آنها
پاسخ مىگويد كه اگر پيامبر بميرد آيا شما زنده مىمانيد؟
(آيه 31)- سپس بحث را به دادگاه قيامت
برده، مخاصمه بندگان را در صحنه محشر مجسّم مىكند، و مىفرمايد: «سپس شما روز
قيامت نزد پروردگارتان مخاصمه مىكنيد»
(ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عِنْدَ رَبِّكُمْ تَخْتَصِمُونَ).
آيات بعد نشان مىدهد كه اين مخاصمه در ميان پيامبران و مؤمنان از يك سو، و
مشركان و مكذبان از سوى ديگر خواهد بود.
آغاز جزء 24 قرآن مجيد
ادامه سوره زمر
(آيه 32)- سخن از حضور مردم در صحنه
قيامت و مخاصمه در آن دادگاه بزرگ بود، در اينجا نيز همان بحث را ادامه مىدهد، و
مردم را به دو گروه «مكذبان» و «مصدّقان» تقسيم مىكند.
گروه اول داراى دو وصفند، چنانكه مىفرمايد: «پس چه كسى ستمكارتر
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 225