به آنها
مىرسد با نهايت اخلاص رو به درگاه خدا مىآورند، اما همين كه امواج فرو نشست،
اوضاع آرام شد به كلى تغيير چهره داده و راه ناسپاسى را پيش مىگيرند در حالى كه
در چنين شرايطى بايد توجه بيشترى به درگاه بخشنده اين نعمتها و بر حلّال مشكلات
داشته باشد.
در ادامه اين
آيه قرآن مجيد تعبير بسيار جالبى دارد مىفرمايد: «آيا خداوند نمىتواند در خشكى
شما را گرفتار مصائب بزرگى سازد (و با يك زلزله شديد) شما را در زمين فرو برد يا
طوفانى از سنگ ريزه بر سر شما فرو ريزد (و در ميان آن مدفون كند) بگونهاى كه هيچ
يار و ياورى براى نجات خود نداشته باشيد، يا اينكه بار ديگر شما را (به حكم
الزامهاى زندگى) به دريا باز گرداند و طوفان كوبندهاى بر شما بفرستد و شما را به
خاطر كفرتان غرق كند بگونهاى كه كسى پيدا نشود كه مطالبه خون شما كند»
(افَامِنْتُم انْ يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ او يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً
ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكيْلًا- امْ امِنْتُم انْ يَعِيدَكُم فِيْهِ تَارةً
اخْرى فَيُرسِلُ عَلَيْكُمْ قاصِفاً مِنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُم بِما كَفَرْتُم
ثُمَّ لاتَجدُوا لَكُمْ عَلَيْنَا بِهِ تَبِيعاً).
اشاره به
اينكه چگونه شما ناسپاسى مىكنيد و مغرور مىشويد با اينكه هر جا باشيد در چنگال
قدرت پروردگاريد، طوفانى كه در دريا به فرمان او امواج را مىانگيزد، در صحرا و
خشكى تودههاى ريگ را از جا بلند مىكند و در نقطه ديگر فرو مىريزد و آنكس كه
مىتواند شما را در دريا غرق كند، در خشكى نيز مىتواند در اعماق زمين فرو برد
(توجه داشته باشيد كه «خسف» و «غرق»
كه در آيات فوق آمده مفهومى شبيه هم دارد؛ يكى فرو رفتن در زمين و ديگرى فرو رفتن
در امواج آب است).
***
در ششمين بخش از آيات، روى سخن به پيامبر اسلام
صلى الله عليه و آله است و نتيجه كفران نعمتهاى الهى را براى آن حضرت شرح مىدهد
مىفرمايد: «آيا نديدى كسانى را كه نعمتهاى خدا را تبديل به كفران كردند و
قوم خود را به دارالبوار (سرزمين هلاكت) فرستادند»