نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 352
سازند و شايد حديثى كه مىگويد: «مَنْ
بَحَثَ عَنْ اسْرارِ غَيرِهِ اظْهَرَ اللَّهُ اسْرارَهُ؛ كسى كه از اسرار ديگران جستجو كند، خداوند اسرار او را فاش مىكند».[1]
و حديث ديگرى كه مىگويد: «مَنْ
كَشَفَ حِجابَ اخِيِهِ انْكَشَفَ عَوراتِ بِيْتِهِ؛ كسى كه پرده از اسرار ديگران بردارد، اسرار خانه او فاش خواهد شد».[2] ممكن است اشاره
به همين معنى، يا اشاره به اثر وضعى و مجازات الهى اين عمل در دنيا باشد.
در حديث ديگرى از همان امام بزرگوار آمده است: «مَنْ تَطَّلَعَ عَلى اسرارِ جارِهِ انْتَهَكَتْ
اسْتارُهُ؛ كسى كه تفتيش از اسرار همسايه خود كند، پرده
اسرار او پاره مىشود».[3]
***
سرچشمههاى اين رذيله اخلاقى يعنى
تفتيش در احوال و اسرار ديگران نيز بسيار است، از جمله:
1- سوءظن و بدبينى غالباً انسان را به سوى تجسّس درباره ديگران مىراند و
هرگاه جاى خود را به حسن ظن بدهد، به فكر تفتيش پيرامون عيوب ديگران نخواهد افتاد.
به همين دليل- همانگونه كه در سابق نيز اشاره شد- در آيه 12 سوره حجرات، نهى از
تجسّس به دنبال نهى از سوء ظن قرار گرفته است.
2- آلودگى به گناهان و عيوب مختلف يكى ديگر از عوامل جستجوگرى در حال ديگران
است، چرا كه افراد آلوده و پر عيب مىخواهند همتايانى پيدا كنند و از اين طريق به
خود آرامش كاذب دهند كه اگر ما آلودهايم كيست كه آلوده نباشد.
در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «شَرُّ النَّاسِ الظَّانُّونَ وَ شَرُّ الظَّانِّينَ
الْمُتَجَسِّسُونَ ...؛ بدترين مردمسوءظن برندگانند
و بدترين سوءظن برندگان، تفتيش كنندگانند».[4]
3- حسد و كينه توزى و عداوت و تكبر و خود برتر بينى هر كدام مىتواند عاملى
براى جستجوگرى باشد تا مقصود را از درجه اعتبار بيندازد، و زهر عداوت خود را