نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 353
بريزد، و خود برتر بينى را اشباع كند.
4- ضعف ايمان نيز يكى از عوامل بسيارى از صفات رذيله و از جمله تفتيش در حال
ديگران است، زيرا انسان ضعيف الايمان احترامى براى ايمان و حيثيت ديگران قائل
نيست، و به آسانى به حريم زندگى خصوصى آنها تجاوز مىكند و از بينبردن آبروى
مسلمانان آبرومند براى او مسأله مهمى محسوب نمىشود، همان گونه كه در احاديث گذشته
در كلام پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله خوانديم كه اين گونه افراد را به عنوان «يا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلسانِهِ وَ لَمْ يَدْخُلِ
الْايمانُ فى قَلْبِهِ؛ اى گروهى كه به زبان
ايمان آوردهايد، ولى ايمان در دل شما وارد نشده» خطاب مىفرمايد.
استثنائات
به دنبال بحثهاى گذشته اين سوال مطرح مىشود كه آيا تجسّس در تمام موارد به
عنوان يك عمل ضد اخلاقى ممنوع و حرام شمرده مىشود و يا موارد و استثنائاتى هم
دارد، همه كشورهاى دنيا اعم از اسلامى و غير اسلامى داراى سازمانهاى وسيع
اطلاعاتى هستند كه گاه تمام زندگى افراد را مورد تجسّس قرار مىدهند، و سعى در كشف
اسرار آنها دارند، موارد ديگرى كه تجسّس و تفتيش از نظر عقلاى جهان نه تنها ممنوع
نيست بلكه لازم شمرده مىشود نيز وجود دارد.
در پاسخ اين سوال بايد گفت كه اين اصل كلى نيز مانند بسيارى از اصول ديگر
استثنائات غير قابل انكارى دارد از جمله:
1- سازمانهاى اطلاعاتى
هر حكومتى وظيفه دارد كشورش را از شرّ توطئههاى دشمنان بيرونى و درونى و
جاسوسان دشمن حفظ كند. بىشك اگر مديران جامعه بخواهند در برابر هر پيشآمدى با
حسن ظن برخورد كنند به زودى گرفتار عواقب دردناك توطئههاى منافقان داخلى و دشمنان
خارجى خواهند شد، زيرا نقشههاى آنان بسيار مرموز، و افراد آنها كاملًا ظواهر را
حفظ مىكنند، و جز با تفتيش و تجسّس دقيق امكان
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 353