نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 104
مظلوم واقع
شدهاند، هر جا بنشينند و به غيبت اين و آن بپردازند، در پايان آيه مىفرمايد:
خداوند سخنان را مىشنود و از نيّات آگاه است. (وَ
كانَ اللَّهُ سَميعَاً عَليماً).
***
از آنچه در آيات فوق آمد زشتى فوقالعاده غيبت و
عواقب دردناك آن در دنيا و آخرت به خوبى روشن مىشود.
غيبت در
روايات اسلامى
در منابع
حديث و كتب اخلاق روايات زيادى در نكوهش غيبت وارد شده؛ مضمون اين روايات به قدرى
شديد و تكان دهنده است كه درباره كمتر گناهى مىتوان اينگونه تعبيرات را يافت كه
از ميان آنها ده روايت زير برگزيده شدهاست.
در حديثى
مىخوانيم كه روزى پيغمبر با صداى بسيار بلند خطبه خواند به گونهاى كه به گوش
زنانى كه در خانههايى كه نزديك بودند رسيد فرمود: «يا
مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسانِهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْ بِقَلْبِهِ لاتَغْتابُوا
الْمُسْلِمينَ وَ لا تَتَبَّعُوا عَوراتَهُمْ فَانَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَتَ
اخِيهِ يَتَتَبَّعُ اللَّهَ عَوْرَتَهُ حَتَّى يَفْضِحَهُ فى جَوْفِ بَيْتِهِ؛
اى گروهى كه به زبان ايمان آوردهايد و در قلبتان ايمان نيست، غيبت مسلمان نكنيد،
و در صدد كشف عيوب آنها نباشيد، چرا كه هر كس درصدد كشف عيوب برادر مسلمانش باشد
خداوند در صدد كشف عيوب او خواهد بود تا آنجا كه در درون خانهاش رسوايش مىكند».[1]
2- در حديث
ديگرى از همان حضرت مىخوانيم كه روزى خطبه خواند و دربارهاهميت گناه ربا سخنانى
فرمود تا آنجا كه گناه يك درهم از ربا را بدتر از سىوشش زنا شمرد، سپس فرمود:
«انَّ ارْبَا الرِّبا عِرْضُ الرَّجُلِ الْمُسَلِمِ؛ بدترين
ربا بردن آبروى مسلمان (از طريق غيبت و مانند آن) است».[2]
اين تعبير
(اهميت گناه غيبت نسبت به زنا) در روايات متعددى آمده و در بعضى