نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 105
از روايات
آمده است علت آن اين است كه زناكار پس از توبه حقيقى بخشوده خواهد شد، ولى غيبت
كننده چون حق الناس را ضايع كرده مشمول رحمت الهى نخواهد شد، تا صاحب غيبت را راضى
كند. [1]
3- در حديث
ديگرى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه فرمود:
«الْغَيْبَةُ حَرامٌ عَلى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ انّها لَتَأكُلُ الْحَسَناتِ كَما
تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ؛ غيبت بر هر مسلمانى حرام است و
حسنات را از ميان مىبرد، همانگونه آتش هيزم را مىسوزاند و نابود مىكند».[2]
اين ويژگى
همان گونه كه در بحثهاى آينده خواهد آمد نيز به خاطر آن است كه غيبت جنبه حقّ
النّاس دارد، و حسنات غيبت كننده را به نامه اعمال غيبت شونده منتقل مىكنند تا
جبران تضييع آبروى او شود.
4- در يك
حديث قدسى آمده است كه خداوند به موسى عليه السلام خطاب كرد و فرمود
«مَنْ ماتَ تُائباً مِنَ الْغَيْبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ وَ
مَنْ ماتَ مُصِرّاً عَلَيها، فَهُوَ اوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّارَ؛
كسى كه بميرد در حالى كه توبه از غيبت كرده باشد، آخرين كسى است كه وارد بهشت
مىشود، و كسى كه بميرد و اصرار بر آن ورزد و توبه نكند، اولين كسى است كه وارد
دوزخ مىشود».[3]
5- در حديث
ديگرى از پيغمبر اكرم تعبير تكان دهنده ديگرى ديده مىشود، فرمود:
«مَنْ مَشى فِى غَيْبَةِ اخِيهِ وَ كَشْفِ عَوْرَتِهِ كانَ اوَّلُ خُطْوَةٍ خَطاها
وَضَعَها فى جَهَنَّمَ؛ كسى كه در طريق غيبت برادر مسلمانش
و كشف عيوب پنهانى او گام بردارد، اولين گامى را كه برمىدارد در جهنم مىگذارد».[4]
6- در حديث
ديگرى از همان بزرگوار مىخوانيم «ما عُمّرَ مَجلسٌ بِالْغَيْبَةِ
الَّا خُرِّبَ بِالدِّينِ فَنَزَّهُوَ اسْماعَكُمْ مِنْ اسْتماعِ الْغَيْبَةِ
فَانَّ الْقائِلَ وَ الْمُسْتَمِعَ لَها شَرِيكانِ فِى الاثْمِ؛
هيچ مجلسى با غيبت آباد نمىشود مگر اينكه از نظر دين ويران مىگردد، حال كه چنين
است گو خود را از شنيدن غيبت پاك داريد چرا كه گوينده و شنونده هر دو در گناه
شريكند»[5]