هر كس از شما كار بدى از روى نادانى كند سپس توبه و اصلاح (و جبران) نمايد
(مشمول رحمت خدا مىشود چرا كه) او آمرزنده مهربان است.»
از مجموع آيات فوق، منطق قرآن در مسأله توبه كاملًا آشكار مىشود، كه توبه
حقيقى تنها به گفتن استغفار و حتّى ندامت از گذشته و تصميم بر ترك در آينده نيست،
بلكه افزون بر اين بايد كوتاهىهايى كه در گذشته رخ داده و مفاسدى كه در روح و جان
انسان به وجود آمده و آثار سوئى كه گناه در جامعه گذارده تا آن جا كه امكان دارد
جبران گردد و شستشوى كامل حاصل شود، اين است توبه حقيقى از گناه نه تنها گفتن
استغفراللّه!
نكته ديگرى كه در اينجا شايان توجّه است اين است كه كلمه اصلاح بعد از ذكر
توبه در آيات بالا مانند بسيارى از تعبيرات قرآن مفهوم جامع و گستردهاى دارد كه
هرگونه جبران مافات را شامل مىشود، از جمله:
1- شخص توبه كار بايد حقوقى را كه از مردم پايمال كرده است به آنها باز
گرداند؛ اگر در حيات هستند به خودشان، و اگر از دنيا رفتهاند به وارثان آنها
برساند.
2- اگر حيثيّت كسى را به خاطر غيبت كردن يا اهانت لكّهدار كرده باشد بايد از
او
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 229