responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 58

1- صاحب عادت وقتيّه و عدديّه:

يعنى زنى كه دو ماه پشت سر هم، در وقت معيّن، خون حيض ببيند و شماره روزهايى كه در هر دو ماه خون ديده يك اندازه باشد، مثل اين كه دو ماه پشت سر هم از اوّل تا هفتم ماه خون ببيند.

2- صاحب عادت وقتيّه: و آن زنى است كه دو ماه پشت سر هم در وقت معيّن خون حيض ببيند، ولى شماره روزهاى عادت او به يك اندازه نباشد، مثلا يك ماه پنج روز و ماه ديگر هفت روز خون ببيند.

3- صاحب عادت عدديّه: و آن زنى است كه شماره روزهاى عادت او در دو ماه پشت سر هم يك اندازه است (مثلا هفت روز)، ولى وقت ديدن آن مختلف است، مثلا يك بار از اوّل ماه، و بار ديگر از دهم ماه شروع مى‌شود.

4- مضطربه: و آن زنى است كه چند ماه حائض شده، ولى عادت معيّن پيدا نكرده و يا اگر سابقاً عادت داشته، به هم خورده و عادت تازه‌اى جانشين آن نشده است.

5- مبتدئه: و آن زنى است كه براى اوّلين بار حائض مى‌شود.

6- ناسيه: و آن زنى است كه عادت خود را فراموش كرده است.

هر كدام از اينها احكامى دارند، كه در مسائل آينده گفته مى‌شود.

1- صاحب عادت وقتيّه و عدديّه‌

مسأله 140- زنانى كه عادت وقتيّه و عدديّه دارند همين كه در ايّام عادت خون ببينند حائض مى‌شوند و تا پايان ايّام عادت، احكام حائض را دارند، خواه نشانه‌هاى خون حيض در آن بوده باشد، يا نه.

مسأله 141- هرگاه زنى در تمام ماه پاك نشود، ولى در دو ماه پشت سر هم چند روز معيّن (مثلا از اوّل تا هفتم ماه) خونى را كه مى‌بيند، نشانه‌هاى حيض دارد، امّا بقيّه چنين نيست، او نيز بايد همان ايّام را عادت قرار دهد.

مسأله 142- زنانى كه عادت وقتيّه و عدديّه دارند، اگر يكى دو سه روز جلوتر از زمان عادت و يا بعد از آن خون ببينند، بطورى كه بگويند: «عادت را جلو يا عقب انداخته» بايد به احكام زن حائض عمل كنند، خواه آن خون نشانه‌هاى حيض را داشته باشد يا نه.

نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 58
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست