سؤال 950- در مفروض سؤال قبل، اگر اين عمل (چه جايز باشد
و يا نه، به هر حال) انجام گيرد، با وجود اين كه اين كودك در رحم مادر جانشين بزرگ
شده، امّا داراى صفات ارثى زن اوّل مىباشد. با توجّه به آيه دوم سوره مباركه
مجادله، فرزند به كدام يك از اين دو زن تعلّق دارد؟ و وارث كدام يك از آنهاست؟
جواب: اين فرزند متعلّق به صاحبان نطفه، و با آنها
محرم است، و از آنها ارث مىبرد. و در مورد مادر جانشين به منزله فرزند رضاعى است؛
بلكه از آن، در بعضى جهات اولويّت دارد، چرا كه تمام گوشت و استخوان او از وى
روييده است، بنابراين حرام است كه بعداً با آن زن و فرزندان او ازدواج كند؛ امّا
ارث نمىبرد.
سؤال 951- مردى نطفه ندارد، ولى نطفه همسرش سالم است.
آيا مىتوان نطفه مرد اجنبى را با نطفه اين زن شوهردار مخلوط كرد، و به رحم اين زن
تزريق نمود؟
جواب: جايز نيست.
سؤال 952- مرد نطفه ندارد، و از همسرش جدا شده است، اگر
اين زن به صيغه مردى در آيد، و نطفه شوهر جديد و نطفه زن را تركيب كنند، و زن بعد
از پايان صيغه و عدّه به عقد شوهر اوّل در آيد، و بعداً آن نطفه را به داخل رحم زن
تزريق كنند، در اين صورت پدر و مادر، ارث و محرميّت به چه صورت است، و حكم شرعى آن
چيست؟
جواب: اگر ضرورتى ايجاب كند جايز است، ولى فرزند به
صاحبان اصلى نطفه تعلّق دارد.
سؤال 953- آيا پيوند تخمدان زن اجنبى به زوجه براى
باردار شدن جايز است؟ در صورت جواز، لطفاً بفرمائيد:
الف) ديه دارد؟
ب) تخمدان را مىتوان فروخت؟
ج) حكم اولاد زوجه چگونه است؟
د) زن اجنبى حقّى مانند مادر بودن پيدا مىكند؟
جواب: چنانچه ضرورتى براى اين كار نباشد از آن صرف
نظر كنيد، و اگر ضرورتى وجود دارد، بعد از پيوند اين عضو جزء بدن آن زن مىشود و
فرزند مال خود اوست، و