در فرض فوق ديه ندارد، و خريدوفروش آن جايز است؛ هر چند بهتر است كه پول را در
مقابل اجازه برداشتن عضو مزبور بگيرد، نه در مقابل خود آن.
سؤال 954- بعضى از مؤمنين و مؤمنات، كه براى اولاددار
شدن به مراكز نابارورى مراجعه مىكنند، از حيث نطفه نقايصى دارند. لطفاً بفرماييد:
الف) آيا مىتوان از نطفههايى كه در بانك نطفه نگهدارى مىشود، در لقاح
مصنوعى با منى خود آنها ممزوج، و شرايط لقاح را فراهم، و با دستگاه در رحم همسران
آنها قرار داد؟
ب) در صورتى كه در منى آنها اسپرم و تخمك وجود نداشته باشد، آيا مىتوان از
اسپرمها و تخمكهاى مجهول الهويّه موجود در بانك نطفه استفاده كرد؟
ج) چنانچه در دو فرض فوق فرزندى به وجود آيد، متعلّق به چه كسى خواهد بود؟
جواب: استفاده از نطفه بيگانه براى صاحب فرزند شدن
جايز نيست، و تولّد فرزند بايد مستند به ازدواجِ صحيحِ شرعى باشد؛ ولى اگر چنين
عملى انجام شود، فرزند متعلّق به صاحبان نطفه است، و نسبت به مادرى كه در رحم او
كشت شده نيز محرم مىباشد، بى آن كه از او ارث ببرد.
سؤال 955- آيا مادر جانشين (زن پذيراى جنين) مستحق
دريافت نفقه، يا اجره المثل تا زمان تولّد جنين، مىباشد؟ آيا اين كار، نوعى اجاره
رحم تلقّى مىگردد، يا مشمول عقد ديگرى است؟
جواب: اين موضوع تابع قرار داد است، و اگر قرار دادى
ندارند و جنبه رايگان نداشته، حقّ اجرت المثل دارد. و عمل مزبور نوعى اجاره است،
نه اجاره اعضاء، بلكه اجير شدن براى پرورش جنين.
مسائل ديگر پزشكى
سؤال 956- دخترى از كودكى لباس مردانه مىپوشيده، و
اكنون كه بزرگ شده خود را مرد مىداند، و با استفاده از داروهاى شيميايى حالت
مردانه در خويش ايجاد كرده، و با مراجعه به پزشك، در خواست تغيير جنسيّت نموده
است، آيا اين كار جايز است؟