نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 81
مىشود كه
ولايت در آيه شريفه به معناى دوستى و نصرت نيست؛ بلكه به معناى سرپرستى و صاحب
اختيار بودن است. خداوند و پيامبر و مؤمنين (با آن شرايطى كه در آيه آمده) ولىّ و
صاحب اختيار و سرپرست شما مىباشند.
ثانياً:
آيه 56 سوره مائده، كه بعد از آيه مورد بحث آمده است، بهترين قرينه و دليل بر
مدّعاى ماست؛ خداوند متعال در اين آيه مىفرمايد:
و كسانى كه
ولايت خدا و پيامبر او و افراد با ايمان را بپذيرند، (پيروزند؛ زيرا) حزب و جمعيّت
خدا پيروز است.
حزب به معناى
جمعيّت متشكّل است، پيروزى يك حزب به معناى غلبه و پيروزى آنها در يك حركت و جهش
اجتماعى است؛ بنابراين، از اين آيه شريفه كه در ارتباط با آيه قبل و مورد بحث است و
ظاهراً همزمان نازل شدهاند، استفاده مىشود كه ولايت مطرح شده در آيه مذكور يك
ولايت سياسى و حكومتى است.
بنابراين،
معناى آيه چنين مىشود: «كسى كه حكومت خدا و پيامبر و حكومتِ
الذين آمنوا .... را بپذيرد، چنين حزب و جمعيّتى پيروز است.»
نتيجه اين
كه، با تفكّر و تعمّق در كلمه كلمه و جمله جمله آيه ولايت و با صرفنظر از روايات
فراوانى كه در تفسير آيه وارد شده است، معلوم شد كه ولىّ در اين آيه به معناى امام
و پيشوا و سرپرست است و هر كس حكومت خدا و رسول و «الَّذِينَ
آمَنُوا*» را با آن شرايطى كه در آيه آمده بپذيرد پيروز و منصور خواهد بود.
مصداق «الَّذِينَ
آمَنُوا* ... راكِعُونَ*» كيست؟
از مجموع
ابحاث گذشته معناى «انّما» و «ولىّ» روشن شد، ولى هنوز ابهام آيه كاملًا برطرف
نشده است؛ زيرا از بحثهاى گذشته معلوم نشد كه مراد از «وَ
الَّذِينَ آمَنُوا ...* راكِعُونَ*» كيست؟
براى پاسخ به
اين سؤال بايد بدانيم كه در ميان راويان، مفسّران، دانشمندان و علماء شيعه و اهل
سنّت، هيچ كس، جز «على» را مصداقى
براى آيه ذكر نكرده است.
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 81