نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 458
كسى كه مىخواهد به ابراهيم عليه السلام در حلمش، و به نوح عليه السلام در
حكمتش، و به يوسف عليه السلام در مردمدارىاش بنگرد، به علىّ ابن أبي طالب عليه
السلام نگاه كند.
همين روايت به شكل ديگرى از «ابن الحمراء» نقل شده است، وى مىگويد:
ما نزد پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم بوديم كه على عليه السلام به سوى ما
آمد. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
مَنْ سَرَّهُ انْ يَنْظُرَ الى آدَمَ فى عِلْمِه وَ نُوحٍ فى فَهْمِه وَ
ابْراهيمَ فى خُلَّتِه فَلْيَنْظُرْ الى عَلِىِّ بْنِ أَبي طالِبٍ [1]
كسى كه خوشنود مىشود به آدم عليه السلام در علمش نگاه كند، و به نوح عليه
السلام در فهمش، و به ابراهيم عليه السلام در مقام خليلاللّهىاش، پس به علىّ بن
أبي طالب عليهما السلام (كه همه اين صفات در او جمع است) نگاه كند.
3- در روايت ديگرى از ابن عبّاس مىخوانيم كه مىگويد:
نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم بودم، درباره على عليه السلام از او
سؤال شد، فرمود:
دانش و حكمت به ده قسمت تقسيم شده است، نُه قسم آن به على عليه السلام داده
شده و (تنها) يك قسم آن به همه مردم (يعنى علم و دانش على عليه السلام نُه برابر
دانش تمام جهانيان است!).
اين تعبيرات بخوبى نشان مىدهد كه در امّت اسلامى بعد از پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله و سلم كسى در علم و دانش و حكمت، به پاى على عليه السلام نمىرسد و از
آنجا كه مهمترين ركن امامت، علم و حكمت است، لايقترين فرد براى امامت و خلافت بعد
از پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و سلم او بوده است.