نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 431
دارند، قرين «شَيْطانٍ مَرِيدٍ» هستند.
در روايات اسلامى نيز يكى از حجابهاى مهم در مقابل يقين و رسيدن به حق، همين
سخنهاى بغضآلود و بهانهجويانه و بىمحتوا و جدال به باطل بيان شده است. در
روايتى از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«ما ضَلَّ قَوْمٌ إِلَّا أَوْثَقُوا
الْجِدالَ[1]؛ هيچ قوم و جمعيّتى گمراه نشد، مگر به سبب تمسّك به جدال
باطل.»
طبق اين روايت ضلالت و گمراهى تنها يك عامل دارد و آن بحثهاى غير منطقى و
جدالآميز است.
سؤال: چرا ريشه تمام گمراهىها به جدال به باطل بر
مىگردد؟
پاسخ: زيرا اگر انسان در مقابل حق تسليم باشد،
مناديان حق در دنيا فراوان هستند و براحتى هدايت مىشود. امام موسى بن جعفر عليه
السلام در پاسخ هارون الرّشيد، كه از آن حضرت موعظه خواسته بود، فرمود:
«ما مِنْ شَيءٍ تَراهُ عَيْناْكَ
إِلَّا وَ فِيهِ مَوْعِظَةٌ[2]؛ هر آنچه در جهان هستى
مىبينى موعظه است.»
يعنى زمين با تمام موجوداتش موعظه است؛ آسمان با همه آنچه در خود دارد موعظه
است؛ زمانها و مكانها موعظه هستند؛ حوادث تلخ و شيرين موعظه است؛ آرى، همه اينها
موعظه است، به شرط آن كه چشمى باز و گوشى شنوا داشته باشيم.
بنابراين، حق براى حقيقتجويان و طالبان حقيقت، مخفى و پنهان نيست و كسانى كه
گمراه مىشوند خود مشكل دارند و دچار بيمارى جدال به باطل هستند.
و روشن است كه در آنچه گفته شد تفاوتى بين مباحث دينى و اخلاقى و سياسى و
مانند آن نيست؛ منشأ جنگ مطبوعات در محدوده مسائل سياسى نيز همين مطلب است كه
نمىخواهند تسليم حق باشند و هر كس مىخواهد پيشداوريهاى خويش را حاكم كند وگرنه
تشخيص حق در مسائل سياسى نيز آن