نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 428
سپس حضرت دست بر سينه مباركش نهاد (يعنى من «منذر» هستم)، سپس دست بر سينه على
بن ابى طالب عليه السلام نهاد و فرمود: «وَ
لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» (يعنى هادى علىّ بن أبي
طالب است).
اين روايت نيز، كه از دو كتاب معتبر اهل سنّت نقل شده و شخص ديگرى غير از ابن
عبّاس آن را روايت كرده، صريحاً «هادى» را به «على عليه السلام» تفسير كرده است.
3- در كتاب مستدرك الصّحيحين، كه كتابى معروف و مشهور در بين اهل سنّت است، روايتى در تفسير آيه مذكور از
خود حضرت على عليه السلام نقل شده است:
عَنْ عَلِيٍّ: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ
وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» قالَ عَلِيٌّ: رَسُولُ
اللَّهِ صلى الله عليه و آله الْمُنْذِر وَ أَنَا الْهادى[1]
حضرت على در تفسير آيه شريفه «إِنَّما
أَنْتَ مُنْذِرٌ ...*» فرمود: پيامبر صلى الله
عليه و آله «منذر» و «هادى» من هستم.
طبق اين روايت، كه از كتاب معروف ديگرى از اهل سنّت نقل شده، على عليه السلام «هادى» است.
سؤال: مىدانيم كه اگر شخصى، راوى روايت و حديثى در
مدح و ستايش خويش باشد، چنين روايتى پذيرفته نمىشود، پس چگونه روايت فوق، كه از
خود حضرت على عليه السلام نقل شده، مورد استدلال قرار گرفته است؟
پاسخ: اين سخن در مورد غير معصومين صحيح است؛ ولى در
مورد معصومين «عليهم السّلام» كه خطا و اشتباه و گناه در مورد آنها تصوّر نمىشود
صادق نيست. على به اعتقاد شيعه معصوم است و به اعتقاد اهل سنّت هم كلمات و سخنان و
احاديث تمام صحابه، كه يكى از آنها على عليه السلام است، حجّت و دليل شرعى است؛
بنابراين، اشكال فوق طبق نظر هيچ يك از دو مذهب وارد نيست.
4- چهارمين روايت، كه هم در منابع عامّه آمده و هم خاصّه آن را نقل كردهاند،
فوق العاده جالب و داراى مضمونى بسيار عالى است، اين روايت را دانشمندان