نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 427
راه دوم: تفسير آيه در سايه روايات
در شرح و تفسير اين آيه شريفه نيز روايات متعدّدى وجود دارد كه به پنج نمونه
آن اشاره مىشود، سه روايت از روايات فوق را از منابع و كتابهاى اهل سنّت و يك
روايت از مصادر و كتب شيعه نقل مىكنيم و روايت پنجم در مصادر و منابع هر دو گروه
آمده است.
1- ابن عبّاس، كه يكى از راويان احاديث مذكور است، مىگويد:
لَمَّا نَزَلَتْ «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ
وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ
صلى الله عليه و آله يَدَهُ عَلى صَدْرِهِ، فَقالَ: أَنَا الْمُنْذِرُ وَ لِكُلِّ
قَوْمٍ هادٍ، وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ عَلى مِنْكَبِ عَلِيٍّ، فَقالَ: أَنْتَ الْهادى
يا عَلِيّ، بِكَ يَهْتَدِي الْمُهْتَدُونَ مِنْ بَعْدِي[1]
هنگامى كه آيه «إِنَّما أَنْتَ
مُنْذِرٌ ....»* بر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نازل شد،
آن حضرت دست بر سينه مباركشان نهادند و فرمودند: «منذر من هستم، بنيانگذار و شارع
شريعت اسلام من هستم و هر قوم و جمعيّتى هدايتگرى دارد» سپس دست بر شانه على عليه
السلام نهاد و فرمود: «اى على (منظور از) هادى (در آيه شريفه) تو هستى؛ علاقهمندان
به هدايت به وسيله تو هدايت مىشوند (با فكر و انديشه در گفتار و احاديث و سيره و
اخلاق تو هدايت مىگردند.
روايت فوق كه از منابع اهل سنّت نقل شده صراحت دارد كه منظور از «هادى» على
عليه السلام است.
2- در كتاب «شواهد التّنزيل[2]» و «الدّرّ المنثور» از أبو
برزه أسلمى چنين نقل شده است:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يَقُولُ: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ*» وَضَعَ يَدَهُ عَلى صَدْرِ نَفْسِه، ثُمَّ وَضَعَها عَلى صَدْرِ عَلِىٍّ وَ
يَقُولُ «لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ»[3]
(ابو برزه اسلمى مىگويد:) از پيامبر
اسلام صلى الله عليه و آله آيه «إِنَّما
أَنْتَ مُنْذِرٌ*» را شنيدم،