responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 404

عالِم و عامل به قرآن است و علم و عمل به قرآن از على تفكيك‌ناپذير است. و اين امتياز بزرگ و ويژه‌اى است كه در مورد هيچ يك از اصحاب پيامبر سراغ نداريم.

دعاى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در حقّ على عليه السلام‌

2- حاكم نيشابورى در كتاب مستدرك الصّحيحين با سند صحيح و معتبر حديث زير را به نقل از حضرت على عليه السلام از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نقل مى‌كند:

قالَ: بَعَثَنى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم الَى الْيَمَنِ فقُلْتُ يا رَسُولَ اللَّهِ بَعَثْتَنى وَ انَا شابٌّ اقْضى بَيْنَهُم وَ انَا لا ادْرى مَا الْقَضاءُ، فَضَرَبَ صَدْرى ثُمَّ قالَ صلى الله عليه و آله و سلم: «اللّهُمَّ اهْدِ قَلْبَهُ وَ ثَبِّتْ لِسانَهُ» فَوَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ ما شَكَكْتُ فى قَضاءٍ بَيْنَ اثْنَيْنِ بَعْدُ [1]

پيامبر به من مأموريّت داد كه (جهت تصدّى امر قضاوت) به يمن بروم. عرض كردم: چگونه در بين مردم يمن قضاوت كنم، در حالى كه جوان هستم و تجربه قضايى ندارم؟ پيامبر دست بر سينه‌ام نهاد و اين دعا را در حق من كرد:

«پروردگارا قلبش را هدايت كن، و زبانش را بر حق ثابت بگردان، (تا هم حق را بفهمد و هم حق را بگويد)! قسم به خدايى كه دانه را در دل خاك مى‌شكافد [2] پس از دعاى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در هيچ قضاوتى شك و ترديد نكردم!

طبق اين روايت، على عليه السلام به بركت دعاى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم همواره بدرستى قضاوت مى‌كرد و در هيچ موردى دچار شكّ و ترديد نمى‌شد.

على عليه السلام بهترين قاضى!

3- شخصى خدمت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم رسيد و اين سؤال را مطرح كرد:


[1] مستدرك الصّحيحين (به نقل از نور الابصار، صفحه 88). روايت فوق در مستدرك الصّحيحين، جلد 3، صفحه 135 نقل شده است ولى با روايت مذكور كمى تفاوت دارد.

[2] اين قَسَم بسيار مهمّ است، بدين جهت در كلمات معصومين عليهم السلام زياد يافت مى‌شود. زمانى كه دانه در دل خاك مى‌شكافد، همانند زمانى است كه نوزاد به دنيا مى‌آيد، تمام اصول حاكم بر جنين و تولّد آن. در مورد اين دانه هم حاكم است.

نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 404
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست