نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 405
«گاو و الاغى در اصطبلى بودند، گاو به
الاغ حمله كرد و آن را كشت، حكم آن چيست؟
اصحاب پيامبر، كه در محضر رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم حضور داشتند،
به همديگر نگاه كردند و عرض كردند: حيوانات كه تكليفى ندارند؛ حيوانى، حيوان ديگرى
را كشته است، نه مىتوان حكم به قصاص كرد، نه ديه!
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم خطاب به على عليه السلام فرمود: حكم اين
مسأله چيست؟
حضرت على عليه السلام از صاحب آن دو حيوان پرسيد: آيا هر دو حيوان بسته بودند،
يا هر دو باز بودند، يا يكى بسته بود و ديگرى بازگفته؟
شد: صاحب الاغ حيوان خود را بسته بود و صاحب گاو آن را بازگذاشته بود!
حضرت على عليه السلام فرمود: در اين صورت بايد صاحب گاو خسارت صاحب الاغ را
بپردازد!
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پس از تأييد حكم و قضاوت حضرت على عليه
السلام فرمود:
«اقْضاكُمْ عَلِىٌ[1]؛ على در مقام قضاوت از همه شما آگاهتر است و بهتر قضاوت
مىكند.»
قضاوت حضرت على عليه السلام در اين داستان مصداق همان چيزى است كه اكنون در
فقه شيعه به عنوان يك قاعده كلّى مطرح است و آن اين كه: «هرگاه سبب اقوى از مباشر
باشد، سبب ضامن است». در داستان فوق، گاو مباشر در قتل است و صاحب گاو كه آن را
نبسته سبب قتل مىباشد، ولى چون سبب اقوى بوده، زيرا او عاقل است و حيوان عقل
ندارد، بدين جهت سبب ضامن است. [2]
طبق آنچه گذشت على عليه السلام صاحب «أُذُنٌ
واعِيَةٌ»، همراهِ جدانشدنى با قرآن،
[2] همانگونه كه اگر شخصى، ديگرى را
به منزل خويش دعوت كند و در منزل سگ درّندهاى داشته باشد و به ميهمان اطّلاع ندهد
كه سگ وى به انسانها نيز حمله مىكند و خود نيز از ميهمان محافظت و مراقبت نكند و
سگ صاحبخانه به هنگام ورود ميهمان به منزل ميزبان، به ميهمان حمله كند و خسارتى
بر او وارد كند، ميزبان ضامن است. چون هر چند سگ مباشر است و صاحبخانه سبب، ولى
از آنجا كه سبب اقوى از مباشر است، بدين جهت سبب ضامن است.
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 405