آنها علىّ بن أبي طالب عليه السلام است.
مطلب فوق در كتابهاى متعدّدى از شيعه و اهل سنّت آمده است، كه به چند نمونه آن اشاره مىكنيم:
1- ابن مغازلى، از دانشمندان بسيار معروف اهل سنّت، در كتاب معروفش «مناقب» از مفسّر معروف «مجاهد» چنين نقل مىكند:
فى قَوْلِه تَعالى: «الَّذِي جاءَ بِالصِّدْقِ»؛ رَسُولُ اللَّهِ وَ «الَّذى صَدَّقَ بِهِ» عَلِىٌ [1]
منظور از آورنده كلام صدق، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و منظور از «تصديقكننده آن» علىّ بن أبي طالب عليه السلام است.
2- ابن عساكر، نيز مطلب مذكور را نقل كرده است. [2]
3- علّامه گنجى در كفاية الطّالب نيز از جمله دانشمندانى است كه حديث فوق را نقل نموده است. [3]
4- قرطبى نيز در تفسيرش تصريح به مطلب فوق كرده است. [4]
5- ابو حيّان اندلسى نيز اين تفسير را انتخاب كرده است. [5]
6- سيوطى در تفسير «الدّرّ المنثور» هم همين عقيده را دارد. [6]
7- ترمذى صاحب كتاب «مناقب مرتضوى» نيز اعتقاد به همين مطلب دارد. [7]
8- آلوسى در تفسير «روح المعانى» نيز از جمله افراد متعدّدى است كه در بين اهل سنّت اين تفسير را پذيرفته است. [8]
[1] مناقب، به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 177.
[2] احقاق الحق، جلد 3، صفحه 177.
[3] كفاية الطّالب، صفحه 109 (به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 177).
[4] الجامع لاحكام القرآن، جلد 15، صفحه 256 (به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 178).
[5] البحر المحيط، جلد 7، صفحه 428 (به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 178).
[6] الدّرّ المنثور، جلد 5، صفحه 328 (به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 178).
[7] مناقب مرتضوى، صفحه 51 (به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 178).
[8] روح المعانى، جلد 30، صفحه 3 (به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 178).