نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 350
فخر رازى، تنها مخالف!
على رغم اين كه همه مفسّران و راويان، آيه شريفه فوق را به پيامبر صلى الله
عليه و آله و سلم و حضرت على عليه السلام تفسير كردهاند، فخر رازى، عَلَم مخالفت
برافراشته و مىگويد:
«منظور از جمله دوم أبو بكر است؛ چون
او ملقّب به صدّيق بوده است!»
قاضى نور اللَّه تسترى پاسخ مناسبى به اين سخن مىدهد، وى مىگويد:
«قبل از فخر رازى در هيچ كتابى اين
مطلب نيامده و فخر رازى هم كه از اصحاب پيامبر نبوده است، پس او اين سخن را بر چه
اساسى گفته است؟»
بنابراين بطلان اين سخن نيازى به شرح و تفسير ندارد. [1].
***
[1] علاوه بر اين كه روايات مختلفى،
در منابع عامّه و خاصّه وجود دارد كه دو صفت «صديق» و «فاروق» را در بين تمام
مسلمانان به حضرت على عليه السلام اختصاص مىدهد. طبق اين روايات پيامبر اكرم صلى
الله عليه و آله و سلم مىفرمايد: «لكلّ امّة صديق و فاروق و صديق هذه الامّة و
فاروقها علىّ بن أبي طالب». اين روايات در بحار الأنوار، جلد 38، صفحات 112، 212،
213، 216 و ديگر جلدهاى آن، آمده است. جالب اين كه مضمون روايت فوق، به نقل از دهها
كتاب از اهل سنّت، در الغدير، جلد 2، صفحه 313، به بعد نيز آمده است.
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 350