responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 333

آن باشد و كسى كه اين مقام را به دست آورد، فضيلت بزرگى نصيبش شده است.

چرا برخى از مفسّران اهل سنّت چشمان خويش را در مقابل واقعيّت‌ها مى‌بندند و از كنار حقيقت‌هاى قرآنى، براى حفظ پيشداورى‌هايشان، به راحتى مى‌گذرند و گاهى از اوقات منكر آن مى‌شوند؟!

شرح و تفسير آيه 3 سوره توبه‌

براى روشن شدن تفسير «آيه أذان»، كه يكى ديگر از آيات فضايل حضرت على عليه السلام محسوب مى‌شود و در ارتباط با «آيه مؤذّن» مى‌باشد، لازم است توضيحى كوتاه پيرامون آيات اوّليه سوره توبه داشته باشيم:

سال هشتم هجرت مكّه فتح شد و بساط بت‌پرستى از سرزمين وحى برچيده شد و همه مسلمان شدند. برخورد محبّت‌آميز و توأم با عفو و إغماض و گذشت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم با مشركان مكّه، سبب شد كه مردم بطور گسترده از اسلام استقبال نموده و گروه گروه به اسلام روى آورند و نبوّت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم را بپذيرند. اين سال با تمام حوادثش به پايان رسيد، حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم قصد داشت در سال نهم حجّة الوداع را به جا آورد، ولى با توجّه به امور زير مناسب نديد كه در آن سال اين عبادت بزرگ را انجام دهد:

الف- برخى از بت‌پرستان از گوشه و كنار جزيرة العرب به زيارت خانه خدا مى‌آمدند و على رغم اين كه كعبه مقدّس از بت‌ها پاك شده بود، ولى آن‌ها به عشق بت‌ها برگرد آن بيت عتيق به طواف مى‌پرداختند و علاوه بر اين، شعارهاى زمان جاهليّت را به هنگام طواف سرمى‌دادند!

ب- هنوز طواف به صورت برهنه و عريان كاملًا ريشه‌كن نشده بود و برخى از بت‌پرستان بدين شكل طواف مى‌كردند؛ زيرا آن‌ها معتقد بودند لباسى را كه طائف به هنگام طواف به تن دارد، بايد پس از إتمام طواف به نيازمندى صدقه بدهد، بدين جهت اگر كسى بيش از يك لباس نداشت، يا به هر علّتى مايل نبود لباس خود را به فقير بدهد، قبل از طواف لباس‌ها را از تن خارج مى‌كرد و لخت و عريان به طواف مى‌پرداخت، تا بدين شكل لباس‌هاى خويش را حفظ كرده باشد، گاه اين مسأله از سوى طواف كنندگان زن نيز عملى مى‌شد! حال تصوّر كنيد هنگامى كه يك‌

نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 333
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست