نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 280
چنين بيان مىكند:
«وَ إِذا تَوَلَّى سَعى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ
يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ»- نشانه نفاق و دورويى اخنس
و ساير منافقين اين است كه هنگامى كه روى برمىگردانند و از نزد تو خارج مىشوند،
در راه فساد در زمين كوشش مىكنند و زراعتها و چهارپايان را نابود مىسازند؛ با
اين كه مىدانند خداوند فساد را دوست ندارد. [1] البتّه احتمال هم دارد كه كلمه «تولّى» به
معناى ولايت و حكومت باشد؛ يعنى، چنين افرادى وقتى به حكومت و قدرت دست يابند،
مفسد فى الارض مىشوند و در همه جا تخم فساد مىپاشند؛ زراعتها را ويران نموده و
چهارپايان را نابود مىنمايند. «اخنس» منافق وارد منطقهاى از مناطق مسلمانان شد،
در آنجا شروع به إفساد و خرابكارى كرد؛ زراعتهاى مسلمانان آن منطقه را از بين برد
و حيواناتشان را نابود ساخت. [2] ولى وقتى كه خدمت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم
مىرسيد، شروع به تملّق و چاپلوسى و زبانبازى مىنمود.
«وَ إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ
بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ»- هنگامى كه به اين افراد منافق تذكّر داده
مىشد كه از خدا بترسيد و خود را به اين اعمال ضدّ انسانى آلوده نكنيد و خلاصه
شخصى آنها را امر به معروف و نهى از منكر مىكرد، نه تنها گوش فرا نمىدادند،
بلكه لجاجت آنها بيشتر مىشد و خودخواهى و تكبّر و تعصّب، آنها را به تكرار و
پافشارى بر گناهانشان وامىداشت. و روشن است كه براى چنين اشخاصى جهنّم كفايت
مىكند و جهنّم
[1] اين آيه شريفه نشان مىدهد كه
اسلام در هزار و چهار صد سال پيش اهمّيّت خاصّى براى حفظ محيط زيست قائل بوده است،
بدين جهت ضربه به محيط زيست را در رديف «افساد فى الارض» شمرده است و آن را از
نشانهها و علامتهاى نفاق و دشمنى با اسلام بيان نموده است. در ساير آيات قرآن و
روايات اسلامى، نمونههاى فراوانى در مورد محيط زيست يافت مىشود.