نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 207
ج- در داستان مباهله، پيامبر صلى الله عليه و آله
به همراه على، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام به استقبال مسيحيان نجران رفت و
آماده مباهله شد.
سعد پس از بيان مطالب فوق به معاويه گفت: معاويه! آيا با اين فضائلى كه از
پيامبر صلى الله عليه و آله در مورد على شنيدهام مىتوانم او را لعن كنم؟!
معاويه «لعنة اللَّه عليه» ساكت شد و از گفته خود پشيمان گشت. [1]
«ابنائنا»، «نسائنا» و «انفسنا»
كيانند؟
در اين كه منظور از «نسائنا» تنها دختر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله حضرت
فاطمه زهرا عليها السلام است، ظاهراً هيچ اختلافى بين ما و برادران سنّى وجود
ندارد، همانگونه كه علماء شيعه و اهل سنّت بالاتّفاق «ابنائنا» را به حسن و حسين
عليهما السلام تفسير كردهاند و در اين نكته كه امام حسن و امام حسين عليهما
السلام، مشمول ابنائنا هستند اختلاف نظرى ندارند.
بنابراين محور اصلى و مركزى بحث پيرامون تفسير «انفسنا» مىباشد، بدين جهت
لازم است بحث بيشترى پيرامون اين جمله داشته باشيم.
مرحوم قاضى نور اللَّه شوشترى، در كتاب ارزشمندش، احقاق الحق، مىفرمايد:
اجمع المفسّرون على ان «ابناءنا» اشارة الى الحسن و الحسين عليهما السلام و
«نسائنا» اشارة الى فاطمه عليها السلام و «انفسنا» اشارة الى على عليه السلام
مفسّران قرآن مجيد (از شيعه و اهل سنّت) اجماع و اتّفاق نظر دارند كه منظور از
«ابنائنا» حسن و حسين عليهما السلام، و مراد از «نسائنا» فاطمه زهرا عليها السلام
و منظور از «انفسنا» على عليه السلام مىباشد.
آية اللَّه العظمى مرعشى- رحمة اللّه عليه- در پاورقى اين كتاب از حدود شصت
كتاب (از كتب اهل سنّت) مطلب فوق را نقل مىكند. [2] معناى اين سخن آن است كه مطلب بقدرى واضح و
روشن است كه در تمام كتب اهل سنّت منعكس شده است.