responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 162

عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ‌) مى‌باشد.

طبق اين آيه، «أَهْلَ الْبَيْتِ*» از رجس و هرگونه پليدى بدور هستند و به اراده تكوينيّه الهيّه، مطهّر و پاك و داراى عصمت مطلقه هستند.

«أَهْلَ الْبَيْتِ*» كيانند؟

از آيه شريفه تطهير استفاده كرديم كه «أَهْلَ الْبَيْتِ*» نسبت به ساير مسلمانان داراى يك خصوصيّت و ويژگى هستند كه ديگران فاقد آن مى‌باشند و آن ويژگى، طهارت و عصمت مطلقه آنان است. ولى اكنون اين سؤال مطرح مى‌شود كه: «أَهْلَ الْبَيْتِ*» چه كسانى هستند؟

پاسخ: در تفسير «أَهْلَ الْبَيْتِ*» نظريّات مختلفى ارائه شده است؛ به چهار نمونه آن توجّه كنيد:

1- برخى از مفسّران اهل سنّت، اهل البيت را به همسران پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله تفسير كرده‌اند. [1] طبق اين تفسير، على، فاطمه، حسن، و حسين عليهم السلام جزء اهل البيت نيستند! به تعبير ديگر، اهل البيت از اقوام «سببى» پيامبر هستند و هيچ يك از منسوبين «نسبى» آن حضرت جزء اهل البيت نمى‌باشند.

دليل اين نظريّه اين است كه آيه تطهير در بين آياتى است كه همگى مربوط به زنان پيامبر صلى الله عليه و آله است، هم آيات قبل از آن و هم آيه پس از آن، پس سياق آيه اقتضاءِ مى‌كند كه اين آيه شريفه نيز مربوط به همسران پيامبر صلى الله عليه و آله باشد.

و لكن اين نظريّه به سه دليل باطل است:

اوّل: همانطور كه گذشت در آيات پنج‌گانه قبل از آيه تطهير و نيز در صدر آيه 32 سوره احزاب، كه آيه تطهير در ذيل آن آمده است، مجموعاً 25 ضمير و فعل بصورت مؤنّث آمده است و در آيه بعد (آيه 33) نيز دو مورد فعل و ضمير مؤنّث بكار رفته است، امّا ضماير و افعال آيه تطهير همه مذكّر است، كه يا اختصاص به مردان دارد و يا شامل مردان و زنان هر دو مى‌شود، ولى قطعاً شامل عدّه خاصّى از


[1] قرطبى، در تفسير الفرقان، جلد 6، صفحه 5264، اين نظريّه از «زجاج» نقل مى‌كند.

نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 162
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست