نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 123
شخص جز على
عليه السلام و پس از او ساير ائمه معصومين عليهم السلام يكى پس از ديگرى نبوده
است، چون درباره هيچ كس غير از على و اولادش عليهم السلام ادعاى نصب نشده است.
نتيجه اين
كه، ادّعاى فعليّت اطاعت، ضررى به تطبيق اولو الامر بر على عليه السلام پس از رحلت
پيامبر صلى الله عليه و آله و فرزندانش پس از رحلت امام على عليه السلام نمىزند،
همانگونه كه از احاديث هم استفاده شد.
ب-
پاسخ ديگر اين كه على عليه السلام در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله نيز حدّ اقل
در برههاى از زمان اولو الامر بوده است و آن، به هنگام عزيمت پيامبر صلى الله
عليه و آله به جنگ تبوك و ماندن حضرت على عليه السلام در مدينه به عنوان جانشين
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله بود. براى روشنتر شدن اين مطلب توضيح كوتاهى
پيرامون جنگ تبوك لازم است:
غزوه تبوك
جنگ تبوك
آخرين غزوهاى است كه پيامبر صلى الله عليه و آله در طول رسالت و در آخرين سالهاى
عمرش انجام داد. اين جنگ در شمالى ترين نقطه حجاز، كه مرز مشترك بين حجاز و روم
شرقى محسوب مىشد، اتّفاق افتاد.
هنگامى كه
اسلام رو به گسترش نهاد و پايههاى خود را در مدينه مستحكم كرد، و آوازه آن در
سراسر جهان پيچيد، همسايگان كشور اسلامى، از جمله روم شرقى كه همان شامات (فلسطين
و سوريه) بود احساس خطر كردند و براى جلوگيرى از نفوذ اسلام به كشورشان، كه تاج و
تخت و حكومت آنها را تهديد مىكرد، به فكر حمله به مسلمانها افتادند.
[1] بدين منظور با چهل هزار نفر سرباز
[1] كشور حجاز قبل از اسلام به هيچ وجه مورد نظر
قدرتهاى جهان نبود؛ زيرا نه از جانب مردم آنجا احساس خطر مىكردند و نه فرهنگ و تمدّن
و منابع اقتصادى مهمّى در آنجا به چشم مىخورد، بلكه جمعيّت حجاز را مردمى نيمه
وحشى مىدانستند كه دائماً با يكديگر اختلاف و جنگ داشتند و در اين وضعيّت هيچ
خطرى براى آنها محسوب نمىشدند. و لهذا اگر حجاز را مجّانى هم به كشورهاى قدرتمند
آن زمان مىدادند نمىخواستند و بدين علّت كشورگشايان هم هرگز به سراغ حجاز
نمىآمدند. امّا با ظهور اسلام و به وجود آمدن اتّحاد و همبستگى مسلمانان و ظهور
تمدّن و فرهنگ تازه، دشمنان احساس خطر كردند.
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 123