responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آه سرد نویسنده : سروش، محمد على    جلد : 1  صفحه : 99

بزرگ ترين افسوس در روز قيامت، افسوس مردى است كه مالى را گرد آورده ، ولى آن را در راه پرستش خدا خرج نكرده و آن را براى كسى بر جاى گذاشته كه او آن را در راه طاعت خداى سبحان ، خرج كرده باشد و بدان سبب ، به بهشت رود و او (گردآورنده) به دوزخ . چه بد بُوَد كه تو گرد آورى به زحمت، مال كس دگر همه ارثت به رايگان ببَرد از آن بَتَر كه تو دوزخ خريده باشى و او به مالِ ارث تو فردوسِ جاودان بخرد! (شهريار) البته قانون ارث، قانونى فطرى است و موجب رونق اقتصادى مى گردد و اگر جامعه اى آن را لغو كند ، دچار ركود اقتصادى مى شود. بر همين اساس ، دين مقدّس اسلام ـ كه همواره قوانين فطرى را مورد پذيرش قرار داده و آنها را به سمت و سوى صحيح هدايت كرده ـ ، قانون ارث را پذيرفته است، لكن پيوسته ، اين نكته را مورد توجّه قرار داده كه بايد با رعايت ضوابط شرعى، قانونى و عرفى، براى ورثه ، ارث به جا گذاشت ؛ يعنى مال را بايد از راه حلال به دست آورد، حقوق و ديون شرعى را پرداخت كرد و... ، آن گاه باقى مانده اموال را به ارث گذاشت. در غير اين صورت ، آدمى ، خزانه دار ديگران مى گردد و در برابر بهره بردارى ديگران، وزر و وبال آن را بايد به عهده بگيرد. در سفارش هاى امام على عليه السلام به فرزندش آمده است: لا تَكُن خازِنا لِغَيرِ كِساء . [1] انباردار ديگران مباش!


[1] رفتارى است فراگير كه بين افراد جامعه ، در سطوح Procrastination

[2] روان شناسى اهمالكارى ، ص 209 .

[3] بحار الأنوار ، ج 77 ، ص 75 ، ح 3 .

[4] همان ، ج 73 ، ص 75 ، ح 39 .

[5] همان ، ج 78 ، ص 164 ، ح 1 .

[6] روان شناسى اهمالكارى، ص 22

[7] غرر الحكم ، ح 4471 .

[8] غرر الحكم ، ح 3968 .

[9] نهج البلاغة ، حكمت 239 .

[10] الكافى ، ج 5 ، ص 85 ، ح 4 .

[11] غرر الحكم ، ح 1760 .

[12] ره توشه، ج 1 ، ص 44 ـ 45 .

[13] تفسير العيّاشى ، ج 1 ، ص 72 ، ح 144 .

[14] الجامع الصغير ، ج 1 ، ص 160 ، ح 1058 .

[15] نهج البلاغة ، حكمت 429 .

[16] نهج البلاغة ، نامه 31 .

[17] نهج البلاغة ، ص 503 ، ح 192 .

نام کتاب : آه سرد نویسنده : سروش، محمد على    جلد : 1  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست