نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 190
ظاهرِ كلام است، حديث را بنا بر آن كه صلاحيت معارضه ندارد و
چنانچه گذشت، طرح خواهد نمود.
و اگر مراد، قِسم سوم
باشد، يعنى هر نوع از ترجيع. امّا در خصوصِ قرائت قرآن، پس با وجود مخالفت اجماع،
مخالفت با عمومات احاديث سابقه دارد و مخصّص آن احاديث از جهت سند، نمىتواند شد،
بلكه مخالفت با ظاهرِ قرآن دارد؛ زيرا كه با احاديث سابقه كه در تفسير آيات وارد
شده و صحيح و معتبر در ميان آنها بسيار است، ثابت شد كه در چند موضع، نهى از غنا،
عموماً واقع شده و تخصيص قرآن به خبرِ واحد بر تقديرى كه جايز باشد به چنين حديثى
با وجود مخالفت عمومات و مخالفت دو حديث خاص- چنانچه مذكور مىشود-، و مخالفت
اجماع، جايز نيست.
و اگر مراد، قِسم چهارم
باشد، جواب، مثل قِسم دويّم خواهد بود.
و در حديث مخصوص به
قرائت قرآن كه ذكر كرديم، آن است كه كلينى رحمه الله از حضرت امام جعفر صادق عليه
السلام روايت كرده كه حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: بخوانيد قرآن را به
الحان عرب و آوازهاى ايشان، و پرهيز نماييد از لحنهاى اهل فسق و اهل كبائر؛ زيرا
كه بعد از من، جماعتى خواهند آمد كه ترجيع مىكنند قرآن را از بابتِ ترجيع نوحه و
رَهبانيت، و قرائت ايشان از چنبر گردن ايشان نمىگذرد و دلهاى ايشان، مقلوب و
برگردانده است و همچنين، دلهاى جمعى كه حال اين جماعت، ايشان را خوش مىآيد.
و عامّه نيز مضمون اين
حديث را از حُذَيفه روايت نمودهاند كه او از حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله
روايت كرده و على بن ابراهيم رحمه الله در تفسير [خود]، از ابن عبّاس روايت كرده
كه گفت: با حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله در سال حجّة الوداع[1]، حج كرديم. پس آن حضرت، حلقه در خانه
را گرفت و رو به ما كرد و فرمود كه: آيا خبر ندهم شما را به علاماتى كه قبل از
قيامت، ظاهر مىشود؟ و نزديكترينِ مردمان در آن وقت به آن حضرت، سلمان بود. گفت:
بلى، يا رسول اللَّه! پس فرمود كه: به درستى كه از جمله اشراط قيامت[2]، ضايع كردن
نمازهاست و پيروى كردنِ شهوتها و ميل كردن به هواها و خواهشها، و چيزهاى ديگر
ذكر فرمود.
بعد از آن فرمود كه: در
آن وقت، جماعتى خواهند بود كه قرآن را نه از براى رضاى الهى ياد مىگيرند و قرآن
را مَزامير قرار مىدهند. و مزمار، ناى را مىگويند.