اكنون با توجه به اين دو مطلب بايد گفت بهشت و دوزخ آفريده نشده اند، زيرا بر فرض آفرينش بايد روز برپايى قيامت نابود گردند در حالى كه نابودى آنها با جاودانگى آن دو كه آيات نخست از آن حاكى مى باشند، ناسازگار مى باشند. ولى اين استدلال قابل خدشه است، زيرا اساس آن اين
[1] (...ءَذلِكَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ...) (فرقان/15) : بگو اين دوزخ خوب است يا بهشت دايمى كه پرهيزگاران را وعده داده شده است؟
[2] (ذلِكَ جَزاءُ أَعْداء اللّهِ النّارُ لَهُمْ فيها دارُ الْخُلْدِ جَزاءٌ بِما كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدونَ) (فصلت/28): اين است (آتش) كيفر دشمنان خدا براى آنان است در آن آتش خانه جاودانى به خاطر اين كه آيات ما را انكار مى كنند.
[3] (مَثَلُ الجَنّةِ الّتى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهارُ أُكُلها دائِمٌ وَظِلُّها...) (رعد/35).
[4] قصص/88.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 542