3. و نيز از حضرت رضا (عليه السلام) نقل شده است كه فرمود: مؤمن كسى است كه به يكتايى خدا و رجعت و حلال بودن دومتعه (متعه حج و متعه زنان) ومعراج و سؤال در قبر وحوض كوثر وشفاعت وآفرينش كنونى بهشت و دوزخ و... ايمان بياورد.[3]
دلايل منكران
منكران خلقت بهشت و دوزخ با دليل نقلى و عقلى بر مدعاى خود استدلال نموده اند كه اينك هر دو را يادآور مى شويم:
1. دليل نقلى
اين استدلال مبنى بر دو مطلب استوار است:
الف: آيات قرآنى حاكى از آن است كه بهشت جايگاه دايمى و قرارگاه
[1] بحارالأنوار:8/119 به نقل از عيون اخبار الرضا (عليه السلام) .
[2] لَيْسَ مِنْ شيعَتِنا مَنْ أَنْكَرَ أَرْبَعَةَ أَشْياء: 1. المِعْراجَ، 2. وَالمَسألة فى القَبْر، 3. وَخَلْقَ الْجَنَّةِ وَالنّارِ، 4. وَالشَّفاعَة(بحارالأنوار:8/196، حديث 186).
[3] همان مدرك، حديث 187 و نيز به ج8، باب الجَنَّة ، احاديث 34، 129و 130 مراجعه شود.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 541